söndag 13 maj 2012

Demons - 1985



Hey!

Vi är tillbaka ännu en gång efter kortare uppehåll och det firar vi med Lamberto Bava´s Demons eller Démoni som den egentligen heter. Handlingen är skamligt simpel vilket bara är kanon vilket innebär att man bara behöver luta sig tillbaka och njuta av föreställningen som utspelar sig framför en på skärmen. En ny biograf har premiär och en mystisk man spurtar runt på stan och delar ut fribiljetter åt alla som vill ha. När det väl är dags så har en tapper skara samlats för att se vad visar sig vara en skräckfilm som bokstavligt talat tar sig ut i lokalen från duken och sätter terror i de stackare som nu är fångna inne på biografen. Nu gäller det för de få överlevande att just överleva samtidigt som de måste finna en väg ut utan att bli smittade av demonerna som nu härjat fritt i lokalen.

Lamberto Bava gör sitt bästa här och kastar allt överbord och satsar vilt på extrema äckeleffekter som blod, slem, slafs och annat trevligt när han i sällskap av Argento och Soavi tar sig itu med den första av Demons-filmerna. Det blir några sönderslitna strupar, utslitna ögon som vi får får del av men det värsta är i min mening alla dessa extrema klösmärken som verkligen ser ut att göra ont!

Kryddar vi fina effekter med lagom anpassat agerande och ett fenomenalt soundtrack som kastar in oväntade låtar som Argento i sin tur senare tog med sig till sin Phenomena fast med mindre lyckat resultat så får vi Demons. En film där min ständiga favoritscen är den när motorcykeln startas upp, samurajsvärdet hakas på och det bär i väg över lokalen i full fart som ACCEPT´s Fast As A Shark pumpas ut för full volym. Det är stor underhållning i min mening och jag kommer alltid att sitta med samma fåniga leende varje gång jag ser den för det är så jäkla bra!

Ni som inte sett Demons tidigare har nu fått chansen att göra det i och med den kommit på ett fint dubbelsläpp på Blu-ray från Arrow Video. Prisvärdig är den med då vi får båda filmerna i en fin steelbook för de som gillar sådant fast de ska komma i separata släpp med. Inte lika kul om ni frågar mig så därför köpte jag just Steelbooken. Den innehåller som jag skrev de två första Demons-filmerna och det är så klart de som gäller för de andra filmerna har inget gemensamt med de härså de undviker jag gärna om det går. Demons däremot är stor och stabil underhållning från Lamberto Bava´s finaste sida. Det kan inte bli så mycket mer kul än så här från honom. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer: