fredag 30 april 2010

Cube Zero - 2004



Tredje och sista (?) delen i sagan om kuben och ställd mot de andra två så är detta mer en film i min delikata smak. Den är helt enkelt bäst av de tre tillgängliga filmerna. Till skillnad från de andra två så får vi här ta del inte bara ta del av livet inom fyra små väggar utan vi får även del av livet i fyra andra små väggar utanför kuben. Nämligen hur själva apparaturen sköts och styrs. Hierarkin med dess flöde upp från amöborna på golvet visas här med fint spel av Michael Riley som Jax som även skänker lite avslappnande kul humor till den annars ledande dysterheten i kuben.

Fällorna är av det bästa slaget här och vi slipper det kritvita i kuben som drog ner tvåan för det var så jobbigt att titta på så här är det mer i stil med den första filmen men ändå bättre. Kubmiljön om man kan kalla den så är mer passande än vad den var i Cube 2: Hypercube. Fällorna för att återgå till dem är inte bara fler och brutalare de är även mer av de slaget som vi fick i inledningen i den första filmen. Mer slice and dice med andra ord. Me like!

Ett annorlunda upplägg som visar att man tjänar på att tänka utanför kuben för att vara fyndig, om man får vara det, och bra aktörer samt härliga latexeffekter gör detta till ett fint inslag i serien och det bästa som vi redan fastslagit. Men det är det värt att upprepa för jag har en känsla av att det bara är jag som tycker det.

3 kommentarer:

khenrikm sa...

Ja, jag gillar att man ser att den här kuben är mer av en prototyp - lite enklare, lite äldre.

Fast jag är tveksam till att veta för mycket om varför kuben byggdes. Visst anar man att en ond regering ligger bakom men min hjärna jobbar mer om jag inte vet så mycket.

Nåja, inte mycket CGI i denna och det är ju bra. Till skillnad från avsnitt 5 av "V" som verkligen dödade all spänning. Booh!

Weekend Video sa...

Avsnitt 5! är du redan där? Grrrrr...

Själv tycker jag man får veta tillräckligt här. Inte för mycket eller för lite utan just lagom. En helt okej film som förnyade mitt intresse för trilogin igen.

Film- och Musikbloggen! sa...

tack för tipset, ska leta reda på den här.