tisdag 27 april 2010

Otis - 2008




Så fort denna filmen landade på mitt köksbord så höjdes rösten i protest men protagonisten som tryckte den på mig höll fast vid att jag skulle se den. Jag kommer att hata den och det höll han med om men det kom så klart ett men med. Det "men" var att Illeana Douglas var med i den och det räckte för mig. Så filmen åkte på och den var precis vad jag var rädd för vad den skulle vara. Bara det att filmen höll ett grymt tempo och på något jäkla sätt så satt jag klarvaken under den och kunde inte låta bli att se klart. Fast det beror mest på den tidigare nämnda Douglas och Ashley Johnson. Daniel Stern var rätt cool med faktiskt får jag erkänna.

Otis är en liten skruvad komedi eller en svart sådan om man nu föredrar det som handlar om en fet loser som aldrig fick knulla på skoldansen och nu ser han till så att han får det. Otis kidnappar helt enkelt unga damer och sedan döper om dem till Kim för att sedan göra sin egen version av sin drömdate som är just lagd på en skoldans och han vill bara får knulla i baksätet på sin bil. Han går så långt att han ringer hem till de berörda föräldrarna för att be om lov att ta deras dotter Kim på date och då och då så ringer han bara för att berätta vad han ska göra med dem. Allt går bra till den dagen då Otis springer på fel familj och kidnappar fel dotter. För denna familjen tar ingen skit och när väl Otis är lokaliserad så ger de sig i sin tur ditt med sin arsenal för att göra pinan kort med Otis.

Vissa hyllar denna och tycker det är en underbar, lysande och perfekt film men dit hör inte jag för jag störde mig mest på att det kändes som den tar alla dessa perverterade typer som finns och ger dem ett sorts existensberättigande. Hade det varit en rak skräckfilm så hade jag kanske tyckte det var bättre men inte här. Det är välspelat och Bostin Christopher som spelar Otis gör ett bra jobb samma med Jere Burns som agenten som ska hjälpa familjen i deras kris även om han nu inte så mycket hjälper utan snarare stjälper dem. Man stör sig lika mycket på båda två och det är ett bra betyg. Slutet är även medvetet klurigt och det störde mig med för det känns som de laddar upp för en fortsättning vilket jag inte hoppas. Inget jag kommer att se om men samtidigt inget jag ångrar jag sett. Bara det att den var precis vad jag hade väntat mig. Fast lite bättre.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Det var ju i alla fall tur att filmen inte gav dig herpes eller nåt. Underbar och lysande är den verkligen inte men den har några små poänger. "Svart komedi" blir sällan lyckat tycker jag, och det blir det väl inte här heller. Kul att läsa din åsikt!

Weekend Video sa...

Den var bättre än jag trodde men ändå ingen höjdare fast vissa poänger är där allt.