tisdag 13 april 2010

Day of the Dead - 2008



Förmodligen en av de mest utskällda filmerna på senare år kan man säga detta är och det är såklart helt åt helvete. De som springer runt som yra höns och skriker/skriver att detta är en usel film och en misslyckad version av Romeros original kan inte ha sett filmen överhuvudtaget. Att säga detta är en remake är väl inte helt fel men den står mer på egna ben än förliknar sig med originalet. Vissa delar är med som titeln, doh! militärerna, zombierna, doh! #2, Rhodes, Logan, Bub som är Bud här, bunkern i slutet och en färgad kille med vapen men till skillnad från originalet så är han i denna versionen bara pinsam och störig. Resten är en egen historia som funkar fint fast likheterna med Phantoms är där...

Zombierna här är snabba, skitsnabba till den grad att de till och med klättrar i tak och på väggar och först kan man störa sig lite på det men snart nog accepterar man det för de bjuder upp till en del nya och intressanta scenarios som annars hade inte kommit till. Våld får vi i överflöd och det är inte många minuter på skärmen som inte någon dör eller blir sliten i bitar och förtärd av en massa döingar med stor aptit. Effekterna pendlar mellan latex och cgi. Den är välgjord även om viss del av cgi´n är mindre bra som när det ska spruta blod och liknande men i överlag, väldigt snyggt gjort. Zombiesminket i slutet är riktigt härligt för delen med och goret ska vi inte prata om för det är mer av den varan i denna än i Romeros!

Just effekterna i Romeros film är det som jag gillar mest för det är annars en rätt seg film som dras ner av för mycket tung dialog medan det i denna är fullmatat med röj och inga döda stunder. Så strunta i alla klåpare som klankar ner på filmen vare sig det är på IMDB, diverse forum eller på den lokala Lions klubben, det är en underhållande film med bra drag, massor av våld som lämpar sig fint både för ensamt nöje i soffan eller med ett gäng pilsner med en likasinnad. Valet är ert men vilket sällskap ni än väljer så se till att ni ser den åtminstone. Det är den allt värd för det är inget alls fel på denna. Rekommenderas!

7 kommentarer:

Daydreamer sa...

Håller med dig helt o fullt.
Det som är behållningen med effekterna i Romeros film är just Tom Savinis mästerliga effekter men i övrigt är det en rätt seg historia.

Ninja Dixon sa...

Jag älskar Romeros orginalfilm, och har alltid gjort. Men denna film, med samma namn (jag kan verkligen inte kalla den en remake!) är utmärkt popcorn-underhållning. Har nog sett den alldeles för många gånger :)

Jag köpte en bootleg av den i Kina faktiskt, och samma dag som jag kom hem därifrån så tittade jag på den - så sugen var jag!

Det här är en sådan där film som medlemmarna på skräckfilm.org får hysteriska utbrott över, och det gör det bara extra roligare at den faktiskt är sevärd.

Mr_v sa...

Ajaj, här får jag sälla mig till skaran av klåpare. Hade denna haft en anna titel hade jag kanske varit mer generös i mitt omdöme, men när den solkar ner Romeros suveräna original, då blir jag lack. Tycker dessutom inte originalet är segt, att det går lite tid mellan zombieslafsandet gör bara att stämningen höjs. Rejält apokalyptisk stämning i den!

khenrikm sa...

Ujuj, jag känner mig utanför. Och ensam. Originalet gillar jag men tycker ändå att den är lite seg.

Den här däremot hängde fingret ovanför FFW-knappen på ett hotfullt sätt hela filmen igenom. Verkligen inte usel, men oerhört lättförglömlig. Är det samma film vi har sett allihopa? ;D

khenrikm sa...

Äh - jag skrev en briljant, underhållande och informativ kommentar men av någon anledning sparades den inte.

Så jag nöjer mig med att säga att jag inte tillhör fansen av denna, även om den är underhållande på sina platser.

khenrikm sa...

Jo det gjorde den ju - nu ser ni hur briljant den var.

Weekend Video sa...

Åsikterna går åt båda hållen här och det är härligt att se det går att vädra dem utan att bli idiotförklarad på kuppen. Sen är där särfall som måste visa sin punkt med tre inlägg men vi vet alla vem det är och vi tycker trots allt om honom ;D

Tack för era känslor och tankar men framför allt tack för ni gör det civiliserat!