tisdag 27 april 2010

Picnic at Hanging Rock - 1975



Att gå in på handlingen här är att förstöra filmen för det är enklast och helt enkelt bäst att se den med egna ögon och på så vis bilda sig en egen uppfattning. För detta är ingen lätt film att ta till sig direkt därför att den kräver lite av en som tittare. Minsta lilla man missar så är risken stor man missar en vital del till mysteriet. För det är just vad denna film är. Ett stort mysterium som man trots upprepade återkomster till aldrig lär få rätsida på och kanske är det det som är filmens styrka.

Själv vet jag inte om jag kommer att se om den men risken är precis lika stor att man lika snabbt vänder och köper den fetaste utgåvan på den bara för att man plötsligt insett dess storhet och bara måste se om den. Det har hänt förr och kommer säkerligen hända fler gånger. Åtminstone för mig.

Stämningen, fotot samt den vackra och passande musiken ökar filmens styrka ger den extra skjuts som oftast saknas i andra filmer men samtidigt är filmen såpass sövande i sitt tempo att det gäller att man är pigg när man ser den för det känns som att all ens energi dras ur en när man tittar. Man känner sig helt enkelt tömd på energi och skallen ens nedtyngd av filmen. Om det sedan är bra eller dåligt, det är nog personligt i detta fallet. Själv ser jag det från det positiva hållet. Bra film ska kännas helt enkelt.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Ah ha! Jag var inte säker på om den skulle falla i smaken. Jag har precis samma inställning till den själv - den är väldigt sövande och lugn i sitt tempo men är stämningsfull som faen.

Musiken blev tydligen känd på sin tid, till den milda grad att det började göras parodier på den. Men här, i sin originalversion, tycker jag det funkar.

Och vad var det som hände med flickorna egentligen...?

Weekend Video sa...

jag tror det var deras sexuella spänning mellan dem som förtärde dem uppe på berget. Såpass stark var den att den fick dem att gå upp i varandra så totalt att de försvann.

Vad tror du själv?

khenrikm sa...

Jag vet inte. Men jag är övertygad om att den där Celine Dion är inblandad på något sätt... ;D

Weekend Video sa...

The horror...the horror...