tisdag 27 april 2010

Morte Macabre - Symphonic Holocaust - 1998



Morte Macabre är något som inte förekommer här speciellt ofta, nämligen musik. Bra sådan med för den delen. Musiken är något så underbart som skräckfilmslåtar spelade här av medlemmar från de två svenska banden Anekdoten och Landberk. Själv har jag ingen aning om vad de spelar men det är säkert något proggigt. Nu är jag inte den största fanen av progg i allmänhet men denna skiva avslutas med en egenkomponerad melodi på 18 minuter som även är titeln på skivan. Symphonic Holocaust. Som totalt sänker en med sitt djup, hypnotiska stämning och magnifika arrangemang.

Låtarna som de spelar igenom här är i följande ordning:

Apoteosi Del Mistero från Fulci´s City of the Living Dead följd av den egenkomponerade Threats of Stark Reality som fungerar som inledning för Sequenza Ritmica E Tema från ännu en Fulci nämligen The Beyond. Lullaby med sin smittande körsång eller vad nu det ska vara är det enda inslaget på skivan som inte är instrumental och den är såklart från Rosemary´s Baby. Sedan följer Quiet Drops från D´Amatos Buio Omega eller Beyond The Darkness om man så vill. Opening Theme är självklart Riz Ortolani från Cannibal Holocaust här i en underbar version som följs av The Photosession från stänkaren Golden Girls, lite porrmelodier där med vilket gör mig verkligen sugen på att se den för en porris med sådan musik måste vara något i hästväg! Och sist men inte minst den egna Symphonic Holocaust som klockar in på dryga 18 minuter.

Detta är en skiva som är ett måste för det är så otroligt bra och jag kan aldrig nöja mig med att bara lyssna på den en gång för jag nöjer mig inte med det. Den rullar alltid minst två om inte tre gånger på rad. Vilket är ovanligt för mig det men sen pratar vi om kvalité här och inte kvantitet. Denna hittas lättast genom deras bolag Mellotronen för ett fint pris på endast 140:-. Själv gav jag 35 dollar via Ebay pga okunskap och en vilsefarelse om att skivan var OOP men det pengarna är den verkligen värd, sanna mina ord.
Köp den! Lyssna på den! Älska den!

5 kommentarer:

stefan sa...

Roligt att du tog upp den här plattan. Har lyssnat tidigare på de spår som finns tillgängliga på deras myspacesida (http://www.myspace.com/mortemacabre). Verkligen skön stämning i låtarna. Men det finns mycket guld att gräva i den progressiva metallen, inte minst i Sverige. Läge att slå till på skivan nu.

Weekend Video sa...

Det tycker jag verkligen det :)
Nu är jag ingen expert på svensk progg men jag tar gärna emot tips så skriv gärna ner lite åt mig, Stefan!

khenrikm sa...

Jag kan ju då stolt säga att jag har hört delar av den här skivan och gillade det!

Ordet "progg" fungerar som en varningssignal i mitt liv annars..
;D

Weekend Video sa...

Ja, du fick ett smakprov när du hälsade på ju :D

Stefan sa...

"Progg" i dom här sammanhangen ska inte förväxlas med den politiska proggen i Sverige på 70-talet. Men långa och experimentella stycken brukar ingå i paketet. Själv är jag svag för svenska dödsprogmetallarna Opeth, väldigt varierande och mycket 70-talsinfluenser där, Goblin är nog en ganska säker inspirationskälla. Cult of Luna, Katatonia, Anedokten är andra bra svenska progressiva band. Det är bara att kasta sig in i vulkanen :-) ImI <-- hårdrockstecknet