lördag 10 april 2010

Taste the blood of Dracula - 1970 - revisited



Nu är denna redan recenserad här på bloggen och den finnes här under titeln Blodsmak. Inte så mycket att skriva om egentligen mer än att jag tycker fortfarande det som är skrivet stämmer fast jag håller Dracula Has Risen from the Grave snäppet högre. Det beror på att Lee är mer framträdande där och har dialog vilket knappt förekommer här och det är bara ett slöseri med talang. Sen gör slutet mig lite konfunderad då jag inte riktigt greppar hur det går till men det funkar på något udda vis. Oväntat med passande.

Vad som verkligen sticker ut här är storyn som det ligger tanke bakom och agerandet från framför allt Geoffrey Keen som verkligen gör ett bra svin till far/person här. Och Linda Hayden som först gör den standardiserade bimbon/dottern som är hårt hållen och sedan väl i grevens grepp blir en fin slav och utför hemska dåd med stor inlevelse förvånade mig med sitt spel. Det hade jag inte väntat mig men det ökade på filmen rejält. En bra film!

Jag glömde ju bort att  Michael Ripper är med även här i en kul roll som polis så där är ännu en anledning att titta.

3 kommentarer:

BlueRoseCase sa...

Jag har nog sett de flesta, om inte alla, av Hammers Dracula-filmer med Christopher Lee men jag får nog krypa till korset (!) och erkänna att jag inte kan hålla isär dom överhuvudtaget... däremot vill jag minnas att jag gillade stämningen i samtliga.

khenrikm sa...

Och hur är det med Dracula A.D. 1972 ? En styggelse i sammanhanget med sin moderna handling? Själv tyckte jag lite synd om Lee, men han tar i alla fall sin roll på allvar även i den filmen.

Weekend Video sa...

BlueRose:
Vissa ser man oftare än andra om man säger så men stämnningen är förträfflig i dem förutom i den sista filmen för den är kass.
Tack för du tittar in!

khenrikm:
Den ska vara rätt skön om jag inte minns fel men så är ju Cushing med så, då är det automatiskt bra ;D