fredag 23 april 2010

Defiance - 1980



Jan-Michael Vincent har aldrig varit en favorit hos mig och tycker mer att hans närvaro i filmer som Ingen Blåser Hooper med Burtan och The Mechanic med Kalle Bronson mer sänker dem för jag har svårt för honom. Alltid haft och kommer alltid att ha med. Men av någon underlig anledning så har det blivit flera filmer med honom på sistone av någon underlig händelse. Först ut var Alienator som vi inte går in på av väl vägda skäl, Enemy Territory och så nu denna historia.

Vincent spelar en strandsatt sjöman i New York som finner sig indragen i en maktkamp med ett lokalt ungdomsgäng som terroriserar omgivningarna. Men Vincent är den ende som står upp mot dem och snart nog så är det fullt krig mellan gänget och honom.

Nu låter detta mer spännande än vad det egentligen är för här händer inget alls av värde. Förutom att detta är en Jerry Bruckheimer produktion som säkert stör någon. Allt våld som förekommer gör det oftast utanför bild och när det väl visas så är det så tamt att det kunde visats på Bolibompa. Förutom Vincent ser vi Danny Aiello och han ser lika gammal ut idag som han gör i filmen så han måste nog fan ha fötts in i medelåldern direkt! Nej, inget att ödsla tid på såvida man inte har ett svårt sug efter filmer av denna genre men det finns otaliga fler filmer med bättre tryck än denna så leta upp dem först. Här finner ni ett sävligt tempo med bra agerande men inget av intresse för de med våld i tankarna. Däremot kan den funka för Vincent-komplettister som bara måste se allt med karlen i. Själv håller jag mig från och nu långt ifrån honom. Omdöme om filmen är att den är tandlös som en pensionär utan gaddarna i och precis lika intressant att tillbringa tid med också. Med andra ord, sök underhållning någon annanstans.

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Jomen visst. En film om sjömän i New York låter dessutom som om det skulle kunna vara en helt annan genre. Den skäggigare, ludnare genren med noll fruntimmer i.

Däremot måste jag säga att jag saknar handlingen med "elakt gäng terroriserar grannskapet" nuförtiden. Varför görs det inga såna filmer längre?

Weekend Video sa...

Det däremot är en väldigt undanskuffad genre som det verkligen är brist på material i! Varför görs det inte fler sådana filmer?

Nu finns ju iofs Death Senteance och The Brave One men de är ju mer vigilante-filmer. Fast det är ändå gäng som leder buset i dem. Anledningen till bristen på sådana är väl det att ingen vågar stöta sig med ungdomarna i dag genom att göra en sådan film. Säkert ekonomi bakom de besluten. Själv ser jag gärna sådana i dag för det behövs verkligen!

Mikael sa...

Vincent är halvslö i Airwolf med, och han börjar nästan inta en Bronson-look där när åldern sätter in. ;D

Weekend Video sa...

Airwolf var inte ens en höjdare när det kom så att utsätta mig för det nu är ingen möjlighet men tack för du samlade mod och gjorde det ;D

Mikael sa...

Haha, nja, det är bara minnen jag tog upp (även om jag snackade i presens) ;D