lördag 1 maj 2010

The Kite Runner - 2007



Nu jäklar är det allvar, smärta, svärta och skägg som gäller på Weekend Video. Baserad på boken med samma namn så är detta nu spelfilmen regisserad av mannen som gav oss Monster´s Ball, en utmärkt film för övrigt som rekommenderas varmt. Denna story är dock inte lika fylld med svärta, vemod och osäkerhet som Monster´s Ball och det kanske är därför denna inte berör mig på samma sätt. Visst är det jobbiga scener och det går inte att komma ifrån att filmen berör på flera punkter men den är lite för ljus i sin framtoning för att den ska stanna hos mig.

Handlingen utan att gå in på den handlar om vänskap, svek, övergrepp, saknad, ära, lojalitet och frid i sinnet hos de berörda. Miljön är Afghanistan och här visas först ett blomstrande land trots all sten som verkligen ser inbjudande och varmt ut för att sedan efter ryssarnas uttåg och talibanernas intåg bara bli det stenbrott som åtminstone jag nu förknippar landet med. Själva filmen är inspelad i Kina pga farorna i just Afghanistan men det är inget som jag i alla fall märkte av för vi ser inte en enda kines i filmen! Däremot bjuds vi på en jäkla massa skägg, till och med en talibansk skäggpatrull på jakt efter just skägg. Sug på den, ni slätrakade där ute!

Är ni som jag och inte tvekar för att skölja ner PM-galenskaper, skräck, zombies och allt vad det nu må vara med lite seriösare filmer mellan varven så är detta en fin film att göra det med. Vi bjuds på fint agerande, omväxlande miljöer och ett helt annat språk än man brukar fylla skallen med vilket kan vara befriande från den rätt tråkiga engelskan. För den blir rätt tjatig i längden faktiskt. Filmen då undrar säkert någon som hittat hit av misstag. Är det något? Jodå, det är en bra film som tar med oss på en lång resa men inte för lång så att vårat intresse falnar utan det förekommer något som lockar oss titt som tätt. Filmen rekommenderas, helt klart.

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Av alla tramserier som talibanerna hittar på så är väl i alla fall skäggpatruller en utmärkt idé!

Synd bara att jag hade blivit skjuten på fläcken men det hade man fått ta.

Senaste "barn som lider"-film jag såg var för övrigt "Pojken i randig pyjamas". Där kunde man lära sig att nazisterna var onda! Vem kunde ha anat...?

Jag gillar seriös film också men den här avvaktar jag med.

Jay sa...

Har sett att den finns på biblioteket så jag får ta och låna den

Weekend Video sa...

khenrikm:
De hade gjort processen kort med oss båda direkt hehe

Denna tycker allt du ska se även om jag vet vad du hänger upp dig på här. Det är den värd. Och glöm nu inte en tröja till mig. Vi har samma storlek ;D

Jay:
Det tycker jag du ska göra så fort du lämnat igen Antichrist ;D

khenrikm sa...

Samma storlek?! Du är ju två huvuden längre än jag!

Ska se vad jag kan göra.

När får vi se WVs recension av Antichrist då? ;D

Weekend Video sa...

Aja, så lång är jag inte men det blir vad det blir!

Antichrist kanske dyker upp, det vet man aldrig ;D