lördag 1 maj 2010

Death Weekend - 1976




Rape & Revenge-genren har båda djupa dalar som höga toppar och även om detta mer är en Terrorfilm så får den representera båda och framför allt de djupaste dalarna för denna filmen suger död yakröv så det stänker om det. Fy fan alltså!

Handlingen är den att Harry, playboy och tandläkare i ett, tar med sig sitt senaste byte ut till sitt lantställe för att där wine & dine henne med lite samtyckt samlag överst på schemat. Men väl på vägen dit så får damen i fråga låna bilen och det vill sig så illa att hon gör bort fyra good ol´ boys på vägen och nu kraschar de Harrys ställe bara för att de kan och för att ge igen för sin förlorade heder. Harry, denna gentleman/tandläkare visar sig mest se ut som en kopia av Bobby i Dallas och låta som Alan Alda från M*A*S*H och vara totalt inkompetent att försvara sin dams heder. En dam som han iofs precis kastat ut för att hon inte velat ligga med honom och som han med hennes ovetande tagit nakenbilder på. Så med endast patrasket kvar och Harry borta så är det nu upp till damen att slå tillbaka.

Det som är mest uppseendeväckande här är det att det är Ivan Reitman, Ghostbusters ni vet, som har producerat. Och det är allt. För våldet är platt, tråkigt och alldeles frånvarande förutom en avskuren hals. Någon våldtäkt blir det inte heller för det blir torrjuck utan på kläderna men det verkar funka bättre för han som utför den. Av filmens 86 minuter tar det 74 minuter innan vi kommer dit och då blir inte bättre än det som står ovanför vilket inte funkar alls i en film av denna karaktär. Det ska vara skitigt, jobbigt att bevittna och man ska känna sig tvungen att duscha efteråt, våldet ska även det kännas och inget av det förekommer här. Allt vi får här är träsmak i röven av soffan och liggsår av tristessen den sprider. Nej, ska det vara hårt ska det vara hårt och fan inte mjukporr som detta trams. En sista sak bara. Varför ska det alltid vara med en mindre mentalt handikappad person med i sådana här filmer? Är det för utfyllnad eller är det bara för det ska provocera lite mer? Själv vet jag inte men det är ett rätt korkat tilltag egentligen.

6 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag letar fortfarande efter en rape/revenge-film där hämnden är smutsigare och otäckare än själva rapen. Det brukar alltid vara tvärtom: flicka blir brutalt våldtagen och förnedrad i sjuttio minuter och sen har hon en kvart på sig att hämnas lite grann.

När får vi se det omvända? Ge kvinnfolket lite utrymme i dom här filmerna!

Weekend Video sa...

En bra idé det! Ska vi göra en egen?

khenrikm sa...

Ja. Jag har redan castat mig själv som "low life creep #4". :D

Weekend Video sa...

Jag kan vara kvinnan!... vänta nu.. vad skrev jag precis? ;D

khenrikm sa...

*host* *host* WTF?

Jocke Andersson sa...

Jag såg den här under kulmen av mitt värsta gorefilmstittande på sent 80, tidigt 90tal. Man hade ju hört ett och annat, i och med att den var förbjuden och jävlar i mig vilkne besvikelse jag minns att det var. :)

Jag kan spela Exploding head guy 12!