söndag 2 maj 2010

Blue Sunshine - 1978



Jeff Lieberman som gav oss klassikern Just Before Dawn och bagatellen Squirm är även ansvarig för denna lilla film som fått ett visst kultfölje. Jag däremot tillhör inte dem som ser storheten i den. Handlingen är den att plötsliga utbrott med våld som resultatet och allt är begått av flintskalliga personer av båda könen. Om dessa utbrott beror på samtal från rymden, statlig paranoia, grupptryck, taskig LSD-tripp, konspirationsteorier eller helt enkelt pga en dålig hårdag får ni själva ta reda på. Fick jag lida så kan ni gott också göra det. Så gör ert ansvar och ta en för teamet!

Just filmen är omskriven för sin smått rubbade stämning och dess lite underliga handling. Själv märkte jag inget som särskilde sig från andra filmer från denna era. Okej, Zalman King´s spel är väl i det underligaste slaget, det får jag erkänna men det var allt. Filmen var intressant till en början för att halvvägs bli rätt tråkig och jag fann mig själv mer intressant av vädret utanför samt varför jag hade hål på min ena strumpa. Inget vidare betyg det.

För er som gillar denna och tycker att jag inte vet vad jag yrar om så spara krafterna, jag kommer inte att ändra på vad jag tycker om denna. Den har en viss känsla över sig och de sista minuterna är bäst i filmen men det är också allt. Precis som Squirm och dess systerfilm Frogs! så kommer denna aldrig att ses om. Jag lägger min energi på ni vet vilken istället. Ni andra som tycker om den, stå på er och se bara till så att inte ni också börjar tappa håret...

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Hmm.. du hade inte mycket hår själv vill jag minnas. Oh well, det betyder säker ingenting.

Jag gillar stämningen men håller med om att den är bäst i början. Annars är det nog taglinen som är bäst: "Did you ever hear the words Blue Sunshine?... Your life may depend on it."

Jag kan tänka mig en massa folk som växte upp i slutet på 60talet tog en massa droger som de inte visste vad det var. Men tyvärr cashar de inte in så mycket på detta i filmen.

Weekend Video sa...

Du ska vara glad jag inte började höra en massa oljud när du var här bara... Ingen som vet hur det kunde ha slutat ;D