onsdag 12 maj 2010

Scalps - 1987



Ytterligare ett samarbete mellan Bruno Mattei och Claudio Fragasso. Denna gången en spaghettiwestern som skildrar lite långsökt ett fort styrt av sydstatare i Texas som vägrar inse kriget är över. Deras befälhavare (Alberto Farnese) är en nisse med inte all paddlarna i vattnet och när han får för sig att han ska köpa en närliggande indianstams hövdings dotter och inte får så slutar det med en massaker. Den enda som klarar sig är just dottern (Mapí Galan) som nu ska tillbaka till fortet för att besudlas. Men hon lyckas rymma under dramatiska omständigheter och söker skydd hos en lokal hunk (Vassili Karis) som ser ut som en kopia av den gamle porrskådisen Joey Silvera som i sin tur fått frugan mördad och våldtagen av indianer. Efter diverse motgångar följda av framgångar samt medgång som motgång så blir de sams och enas mot en gemensam fiende.

Vilka delar Mattei regisserade här har jag ingen aning om men jag sätter mina pengar på slutet och början för de är de delar som är bäst i filmen. Mitt partiet, även om det har vissa ljuspunkter, är väldigt ointressant och segt. Såpass så mitt intresse dog men jag höll mig kvar och missade på så sätt inte det underhållande slutet. Eller underhållande och underhållande, det var bäst i filmen om man säger så.

När det kommer till våld så får vi ett par rätt fina skalperingar även om en av dem är rätt fånig då de skär i en bandana och blöder friskt men den får en fin avslutning samma i slutscenen. Den var rätt härlig. Annars är det massakern i början som bjuder på mest våld med halshuggningar och liknande. Fast inte i stil med Soldier Blue nu även om det känns som de velat återskapa den slakten. A Man Called Horse får sin homage med fast vilken av filmerna det är i från minns jag inte men jag tror det är från Return of a man Called Horse. Den där de asar stockarna efter sig är det i alla fall. Ställer man denna mot andra spaghettiwesterns så är den varken bättre eller sämre fast den försvinner inte i mängden heller. Den står sin mark och för att vara såpass nygjord som den är så funkar den helt okej.

1 kommentar:

Anonym sa...

Enda intressanta med filmen är den överjävligt snygga donnan som spelar indian på hämnarstråt. Hon är otroligt vacker. I övrigt suger filmen.