lördag 1 maj 2010

The Sentinel - 1977




Michael Winner är väl mer känd för sina brutala filmer som Death Wish 1 & 2, Chato´s Land, Lawman mfl så för mig var detta något oväntat och faktiskt något jag hade förhoppningar på. Men det sket sig rätt snabbt för detta var inget vidare. Winner här ger sig in på skräckgenren och det handlar det om himmel och helvete samt en person som ska skyddas oss dödliga från helvetets portar. Tyvärr så är väl inte filmen direkt känd för sin ohyggliga stämning eller dess hemskheter utan mer för att detta är en film där man får se Beverly D´Angelo, om man som mig gillar henne, smeka sig för fullt framför kameran länge, väl och grundligt samt det faktum att Winner valde att ta med deformerade människor i filmen och skildra dem som demoner. Då syftar jag på människor som både är kroppsligt missbildade samt cirkusaktörer som visat upp sina tragiska egenskaper där.

Vad mer som förvånar är antalet kända namn som Winner fått med här i denna och vi får allt från en ung Tom Berenger i slutet till en odubbad Martin Balsam, Eli Wallach, Christopher Walken, en dubbad Jeff Goldblum (!), Jerry Orbach, han som satte Baby i hörnet ni minns, Burgess Meredith, den gamle gubben i Rocky-filmerna, Chris Sarandon, Ava Gardner, John Carradine för att nämna ett par.

Handlingen går ut på att en ung modell flyttar in i ett hus där det bor en gammal blind präst samt en del andra kufar. De andra kufarna bjuder henne på fester och stör för fullt tills hon upptäcker att det bor inga andra i huset. Bara hon och prällen. Snart nog rullar gardinen ner för henne och allt blir ett kaos av vad som är verkligt och ej innan det är dags för den omdiskuterade finalen med all dess underliga extras. Visst har den en viss stämning i sig och man kollar på den men resten av filmen är så segt och tråkigt att man inte bryr sig. Ska man vara elak så kan man säga att denna tävlar med Death Weekend om titeln veckans segaste film fast där avgår Death Weekend med priset så denna får nöja sig med en hedersam andra plats.

Vill man som jag se filmer som skildrar kampen mellan gott och ont mellan präster och demoner så finns det ofantligt bättre filmer än denna att ödsla tid på. Eller vill man bara se en film om dessa omdiskuterade portar så finns alltid The Beyond eller varför inte City of the Living Dead. Se hellre dem än denna för det borde jag ha gjort.

3 kommentarer:

khenrikm sa...

Att du inte gillade filmen kan jag acceptera. Själv tycker jag om scenen där vår huvudperson skär näsan av sin pappa :D

Men nu vill jag inte behöva säga det fler gånger: INGEN sätter Baby i ett hörn! Ska det vara så svårt att förstå?

;D

Ninja Dixon sa...

The Sentinel är helt den bästa filmen i sin genre från sjuttiotalet, så fy på dig Kent :)

Weekend Video sa...

khenrikm:
Visst den scenen var oväntad precis som sexscenen med hennes far och dennes horor men det räddade inte min upplevelse ;D

Fred:
Ledsen men jag föll inte för denna alls :)