måndag 3 maj 2010

Hell´s Trap - 1990



Ännu en mexikansk skräckis och succén fortsätter! Trampa Infernal som denna egentligen heter är kanske mer av actionslaget men funkar även fint som en actionslasher tycker jag. Med det syftar jag på att det är en ordinär slasher men med en hel del action i sig, bland annat tempo och just vanligt hederligt actionbetonat våld blandat med typiskt slashervåld. Jag vet, det låter knäppt med min beskrivning här men ni fattar vad jag menar när ni ser filmen och det är något som bör göras.

Vad som gör denna så intressant, åtminstone för min del, är själva upplägget. Två ungtuppar som mer än gärna utmanar varandra på diverse utmaningar finner sig i en stor knipa som ingen av dem någonsin trott sig  hamna i när dem, med flickvänner samt polare, finner sig plötsligt vara de jagade i en skog som de gett sig av till för att jaga björn i. Själva idén är den att nu ska vinnaren koras en gång för alla genom att leta upp den björn som dödat en massa människor i en närliggande skog så det är dit det bär i en hiskelig fart. Men problemet är det att det inte är en björn som dödar utan det är en Vietnamveteran som slagit över och nu dödar folk på löpande band med fällor, pilbåge, en Freddy Krueger-handske modifierad att se ut som en björnklo och en M-16. Givetvis är han maskerad med och låter som en björn när han dödar så underhållningen är på topp här!

Med ett sådant här skönt upplägg så kan det bara inte gå fel enligt mig och mitt intresse för tortilla-landets filmer ökar lavinartat för detta tillsammans med Don´t Panic och Ladrones del tumba är ena verkliga höjdare. KM 31 var annars en helt okej film från Mexico med så att ni vet det. Stämningen i denna är kanske inte så mycket den som i en slasher utan mer som i en actionfilm vilket inte behöver vara något negativt alls, tvärtom. För här funkar det fint. Mördaren är ofta i bild och det stänker bra när han slår till och i slutet till och med får vi lite Peckinpah-kills i slow motion vilket alltid är härligt att se.

Blodet slösas det rejält med och alla offer blöder friskt och bland annat får vi får en fin halsavskärning samt en stympning av hand medels hagelbössa i närbild för alla er som tvunget vill veta brutaliteterna i förväg och inte kan vänta. Hej Fred! Rekommenderas så in i vassen detta.

2 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Okey, jag måste ta och köpa den här!

Weekend Video sa...

Se om du kan få tag i sexpacket som egentligen är ett åttapack! OOP men bör gå att finna.