onsdag 30 juli 2008

Att remaka eller inte remaka - det är frågan!

Remakes - denna plåga enligt vissa och ingen plåga enligt andra. Själv var jag anti förr men nu så bryr jag mig inte. Så länge resultatet blir bra så spelar det ingen roll om det är en remake eller ej.
Vad är problemet egentligen?
Titta inte om nu det är så hemskt. Svårare är det inte egentligen.

Vissa finner det chockerande och outhärdligt och skyr det som pesten när det görs en remake på deras "favoritfilm", säkerligen en film de sett två gånger för 20 år sedan. Medans andra finner der underhållande samt att det inte bara kommer en ny bra film att se utan även drar fram det gamla skåpmaten man själv är säker på att man är ensam om att tycka om.
Vad är chockerande med det?

Chockerande för mig är om DVD´n rasar mitt i en film eller någon som dödar barn och springer lös. det är skrämmande, inte om det görs en ny version på Terror På Elm Street. Rätt sura filmer egentligen som inte håller direkt i dag och som verkligen hade behövts piffas upp.

Skit samma egentligen, folk får tycka som de vill men man behöver inte förolämpa varandra för man inte tycker samma sak om remakes.

Här kommer en jämnförelse mellan "original" och "remakes" samt betyg på dem i dag:

The Amityville Horror - 1979 - förlorare
James Brolin och Margot Kidder i ett spökhus mot någonting. Det spökar och har sig och det rinner blod. Rätt seg och håller knappt i dag.

The Amityville Horror - 2005 - vinnare
Ryan Reynolds i helskägg i James Brolins roll och då kan det inte gå fel. Bättre flyt och mer skräck i denna. Minus för lite asien inpirerade spöken. Annars helt okej film som funkar bättre än originalet.

The Texas Chainsaw Massacre - 1974 - oavgjort
Klassiker som håller än!

The Texas Chainsaw Massacre - 2003 - oavgjort
En modern klassiker detta och en remake! Bättre tryck än i originalet men ändå en totalt annorlunda film!

Black Christmas - 1974 - förlorare
Gammal skräckis som inte håller i dag. Tråkig, seg och ointressant för det mesta.

Black Christmas - 2006 - vinnare
Remake som slår originalet. Bättre tempo, mer gore och sköna damer.

Dawn of The Dead - 1978 - Loser
Urtråkig och seg, usla sminkeffekter och gammal. Me don´t like

Dawn of The Dead - 2004 - WINNER
En av mina favoritfilmer och en remake! Bättre effekter och framför allt bättre skådisar, handling samt ett underbart hanterande av motorsågar!

The Thing - 1951 (aka The Thing From Another World)
Har inte ens sett den.

The Thing - 1982 - vinnare
Klassiker och remake! Den enda filmen som tillsammans med Savinis Night... som hyllas mest av alla som inte gillar remakes!

Day Of The Dead - 1985 - vinnare
Underbara effekter men ett dödande tråkigt mittparti.

Day Of The Dead - 2008 - förlorare
Steve Miner är en bättre regissör än Romero, så är det bara. Snabbare tempo och bra tryck. Snabba zombies med men vissa löjliga saker drar ner. Annars helt okej film. Finns även en bra prequel som Day of The Dead 2: Contagium som också blir sågad utan anledning.

Night of The Living Dead - 1968 - förlorare
Gammal och effektiv men inget jag ser om.

Night of The Living Dead - 1990 - vinnare
Ytterligare en remake som slår originalet. denna gången är det Romeros egen effekt snubbe Savinin som spöar honom också den film som alla remakeshatare hyllar mest!

Kontentan av detta då?

Jo, att alla remakes inte är av ondo samt att originalen inte alltid kanske är bäst.

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Intressanta jämförelser, även om jag inte håller med om allt givetvis :) Day of the dead-remaken (om det ens kan kallas för en remake) är ju riktigt kul och har massor av schysta halshuggningar!

Jag har väntat i ett par veckor på Night of the living dead-remaken från Discshop, men den verkar aldrig komma in i lager. Vill gärna se om den för att kunna uttala mig. Men orginalet är helt klart den svagaste i serien, även om den var väldigt nyskapande på sin tid.

Anonym sa...

Kul skrivet.
Amityville Horror ('79) är verkligen fruktansvärt trist. Originalen på Dawn Of The Dead och Black Christmas är jag iofs väldigt förtjust i fortfarande men jag hade gärna sluppit den blå ansiktsmake-upen i Dawn och han med fyrkantiga kartongskallen som snubblar in i rotorbladet.
Och hur mycket jag än gillar Andre De Toth och Vincent Price finns det inte en chans i helvetet att jag genomlider House Of Wax (originalet) igen däremot skulle jag med glädje se om remaken med Paris Hilton.
Och nu blev jag vääääldigt sugen på att se Steve Miners Day Of The Dead .

Weekend Video sa...

Fred:
Day Of.. - remaken fick du mig sugen på att se igen bara för det :D
Tror du kommer gilla Night.. när den väl kommer!

cozzi:
Det blev jag med sugen på att göra igen och House Of Wax-remaken håller jag med dig om :D

Tack för ni läser gubbs!