lördag 5 juli 2008

Replicant - Ringo Lam - 2001


Ringo Lam och Van Damme har i mitt tycke gjort en hel del bra filmer. Bland annat In Hell och Maximum Risk. Denna hade jag väldigt låga förväntningar på sedan en tidigare beskådning.

Och fel hade jag!

Detta är en riktigt bra och spännande thriller med Van Damme i en dubbelroll. Precis som i Double Impact.

Michael Rooker spelar en snut som jagar en seriemördare som eldar upp ensamma kvinnor med barn. Van damme #1.
Det spelar ingen roll vad eller hur han gör så kommer han aldrig i fatt honom. Till och med när han pensionerar sig så ringer liraren och terrorriserar honom. Schysst!

Men en dag blir han kontaktad av någon lokal myndighet som har lyckats få tag i DNA från mördaren och lyckats replikera honom. Van Damme #2!

Nu får Rooker som uppgift att lära Van Damme #2 att gå och prata samt låta honom leta upp sig själv, med andra ord spåra fram Van Damme #1.
Detta bäddar för intressanta upplägg. Speciellt när #2 hamnar i horkvarteren och gör sin "debut".

Van Damme är verkligen bra här i dubbelrollen och jag hoppas han gör fler sådana här filmer trots hans senaste uttalande i Aftonbladet.

Lam´s regi är som alltid bra och det är en välgjord film med fina effekter. Det flyter bra och smäller när det ska smälla. Rooker är en klippa som alltid även om han är väldigt endimensionell i sitt agerande. Har man sett honom en gång så kan man honom sen. Men han funkar fint.

Inte så mycket actionfilm detta utan mer en thriller med actioninslag som är väldans bra.
Rekommenderas!

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag tycker Van Damme började bli lite ambitiösare rent skådespelarmässigt med den här filmen, och den är inte illa. Hans komiska tajming är också väldigt bra.

Maximum Risk tycker jag är en toppenfilm, en bortglömd actionpärla.

Weekend Video sa...

Håller med dig om M.R. Van Damme utvecklar sig gärna efter hand i sina filmer med och det är kul att se :D