onsdag 16 juli 2008

Starship Troopers 3: Marauder - Edward Neumeier - 2008


Jepp. Den tredje delen i sagan om Man vs Bugs är här. Jag är lika förvånad som er. Denna gången är Casper Van Dien tillbaks i rollen som Rico och ta mig fan om han inte är värre skådis denna gången?

Handlingen är som sig bör:

Da bugs har utvecklat nya vapen och håller på att vinna kriget mot mänskligheten. Rico från första filmen är nu överste och leder trupperna i strid. Landets nya fältmarskalk får en hit med sin låt "Today is Good Day To Die" och givetvis ska han sjunga den i fält. Da bugs anfaller och i väg far han med ett gäng soldater som givetvis kraschar. Da bugs sätter i gång att jaga och förfölja dem och Rico hotas plötsligt av avrättning för motsättning av orders. Läget är kritiskt!

Ettan är en klassiker utan dess like. Tvåan funkar medans denna lägger sig på nja-sidan. Effekterna är dugliga och visst förekommer det lite gore och avslitna lemmar. Inte som i den första och inte hellre som i den andra filmen. Utan mer lite lagom. Vad det brister på här är den katastrofala satsningen på "aktörer". Rico´s närmaste man som är en kvinna är utom all sans och känsla för skådespeleri. Hon är hemsk!

Resten av kvinnorna i filmen är av den nya tidens anorektiska klipp-och-klistra-brudar som tycks vara populära nu för tiden. Inga Dina Meyer med andra ord!
En av dem är så sträckt i ansiktet så det ser komiskt ut.

Karlarna är inte det minsta bättre utan följer samma mall även de. Visst förekommer det gemensamma duschscener här med precis som i den första men här är det bara fult.

Vad som verkligen stör mig här att det känns som den kristna högern i USA har varit producent för i slutet är det så översmockat med kors, biblar och präster så det skräms. Efter halva filmen börjar en av kvinnorna i filmen prata om Gud och sen är det kört. Till sist är alla troende och Gud är överallt. Till och med på deras sida i kriget.
Jag väntade bara på att de skulle stämma upp i We Shall Overcome.

Det är inte omöjligt att det var bara ironi och att det var jag som inte fattade den men det drog ner nöjet i alla fall för det var så kraftigt och skrämmande. Kändes nästan som en värvningsfilm till sist.

Denna kommer att stå i samlingen bredvid de andra två men det är inget man kommer att skylta med för släkt och vänner direkt.

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Kan det inte där med gud, biblar och annan vidskepelse helt enkelt vara ett utslag för den ironi som genomsyrar hela serien? Ettan är ju ett skolexempel på det. Ironin att det bara, i stort sett, bor vita i Sydamerika bland många andra exempel.

Fred Anderson sa...

Aha, du spekulerade kring ironin :) Det gjorde man även när den första filmen kom på bio kommer jag ihåg. En kompis till mig var väldigt upprörd över de högerextrema tendenserna som den filmen pysslade med. Ironi givetvis, och Ed Neumaier är en fantastisk ironiker - så du behöver nog inte oroa dig för att serien blivit seriöst konservativ.

Weekend Video sa...

Jag hoppas verkligen jag har fel :D
Det blev så övermäktigt till sist så det blev nästan löjligt. Men jag litar på dig :D