fredag 11 juli 2008

Dreamcatcher - Lawrence Kasdan - 2003


Första gången denna sågs blev jag väldigt kluven till den. Jag tyckte detta var en besvikelse. men ändå så köpte jag den nu och tänkte det var dags att ge den en chans till. Anledningen till det stavas Thomas Jane. Jag gillar denna lirare.

Han är bra, helt enkelt. Tror inte jag sett en dålig film med honom än.

Men vid denna omtittningen så kände man igen fler ansikten som man börjat gilla på senare dar och då blev det enklare att ta till sig filmen.
Jag blev positivt överraskad!

Handlingen är som vanligt på klassiskt King-maner övernaturligt och det innefattar barn och dess ondska. Fast denna gången med aliens i smeten.

En film som fått mycket skit och den är verkligen oförtjänt. Det gäller bara ha lite fantasi och ta det för vad det är. En film om vänskap. Stark sådan. Och ett brinnande intresse för Scooby-Doo.

Ett gäng polare åker till skogs för att fira något. Hela tiden pratas om det om en kompis från förr som verkar vara död. Plötsligt går allt åt skogen och militären kommer med dragna pickadoller. Plötsligt är allting smittat av något som har en väldigt besynnerlig väg att ta sig ut. Förökar gör det sig med.

Kanske inte direkt vad som går hem i stugorna en fredagskväll men är man mottaglig så får man en bra upplevelse.

Thomas Jane är som allti sevärd och här överraskar Donnie Wahlberg såpass att jag inte känner igen honom förrän det är försent.

En bra film och kanske ingen typisk King-film i den bemärkelsen och det är tur det då det går 14 sådana på dussinet nu för tiden.

Inga kommentarer: