måndag 14 september 2009

Green Street Hooligans - 2005



Fotbollshuliganism är skitkul att titta på. På film då alltså, i verkliga livet är det bara sjukt och drabbar fel människor. Totalt onödigt. Och jag vet hur motsägande detta låter, tro mig. Men på film är allt som involverar våld kul, det är vad jag tycker för det är bara iscensatt men inte i verkliga livet där är våld onödigt och smärtsamt. Men filmer som denna, I.D., The Football Factory, The Firm osv.. som skildrar fotbollshuliganer är intressanta. Nu är inte detta den bästa då jag håller The Football Factory och I.D. högre men denna växer mer och mer för varje gång jag ser den.

Regisserad av kvinnan bakom Punisher: Warzone så är det våldsamt som tusan men samtidigt så ser vissa av slagsmålen rätt iscensatta ut. De ser mer tillrättalagda och fejkade än andra i filmen. Vilket är lite synd för det drar ner lite av det "autentiska" i det hela. Det blir inte lika vilt som jag antar att en sammandrabbning mellan gamla fiender inom denna "sport" förväntas bli. Att sedan gnälla på att Elijah Wood är med är inget som jag tänker göra för han funkar fint här och har en härlig stil. Och vad mer är där att skriva då?

Ja, gillar man den här sortens film så är detta ett fint sätt att dräpa en unken måndagskväll framför burken. Och får man mersmak så är det bara att kolla upp de andra nämnda titlarna som förekommit här. Men denna bör täcka behovet för huliganvåld ett bra tag på film, tro mig.

2 kommentarer:

Jay sa...

Brukade gnälla på denna pga just Elijah Wood men såg om den för ett tag sen och visst fan var "Frodo" bra

En riktigt bra film helt enkelt

Weekend Video sa...

Absolut!