lördag 5 september 2009

The Raven - 1963



Edgar Allan Poe´s noveller och liknande har blivit filmade oavbrutet under åren och resultaten har verkligen varierat. Romero, Argento, Fulci för att nämna ett par har gjort sina versioner med varierande resultat. Roger Corman, som inte är den som är den utan kan han göra sig en hacka så är han förste man på plats, har inte bara producerat denna utan har även regisserat. Nu är detta är ingen rysare som man först kan tro utan mer en komedi, åtminstone ställd mot dagens klimat och filmutbud. Själv ser jag denna som en lättsam film med grymt skön stämning och ett härligt skådespeleri. Man blir glad av att den fanimej.

Vincent Price spelar Craven, magiker med dotter som förlorat sin fru två år tidigare. Peter Lorre spelar Bedlo, magiker han med som blivit förtrollad till korp av Boris Karloffs Dr. Scarabus. Price och Lorre ger sig dit för Lorre har sett Prices försvunna fru där och snart är de fångna då Scarabus vill sno Cravens magiska kunskaper. Och allt slutar såklart med en magisk showdown mellan Price och Karloff.

Price är för härlig här och har en underbar komisk ådra som han inte drar sig för att ta fram i tid som otid. Lorre, som jag aldrig sett tidigare är skön han med som den nedsupne magikern och före detta korpen och Karloff, utan masker och allt sådant på sig har en härlig karisma och utstrålning. Men Price är bäst för han äger filmen och verkar mest bara glida fram med ett leende på läpparna och ha skitroligt. Vad som drar ner är Jack Nicholson, han är ung här men passar inte alls in och han står sig slätt mot herrarna Price, Lorre och Karloff. Lite underligt men alla är vi barn i början.

Kvinnlig fägring stor får vi här med i en fyllig kvinna med härlig barm, Hazel Court. Med i både Hammer-filmer som flera av Cormans Poe-filmatiseringar som omen 3 visst. Henne ska jag kolla närmare på, den saken är säker. Så är man sugen på härligt spel, skön atmosfär, fyndig dialog och bra karaktärer så är detta ett fint sätt att tillbringa knappa 90 minuter på. Jag hade mycket trevligt som roligt under denna och måste säga att jag är förvånad av Corman som fått till en sådan bra film som denna.

Rekommenderas varmt!

7 kommentarer:

khenrikm sa...

En fyllig kvinna med härlig barm! Precis vad jag behöver. Poe gör sig bäst i filmversion - jag kan inte hans berättelser utan att somna. Men jag har sett sorgligt få av filmerna - känner att jag vill börja med House of Usher, är detta rätt val?

Weekend Video sa...

Poe har jag aldrig fallit för utan det var/är Lovecraft för mig.

House Of Usher inväntar jag så den har jag inte sett men det lär hända så slå dig fri och chansa lite under tiden och skriv här sen vad du tyckte om den ;D

mamoulian sa...

Dikten "The Raven" är väl egentligen det bästa som Poe skrev - den ska du leta upp på engelska... Förekommer uttrycket "Nevermore" i filmen tros, broder? Nevermore som korpen viskar olycksbådande ;-)

Weekend Video sa...

Kan avslöja att den förekommer i filmen men hur/var avslöjar jag inte. Men kan säga att den är jäkligt passande när den kommer hahaha

Mikael sa...

Poe är bäst, bara så det är klargjort. :)

Corman ligger bakom en del sköna filmatiseringar ja, och den härlige Price passar finemang. Bara att höra honom framföra den dikten ger gåshud.

El Topo sa...

Då vill jag tipsa om "The Comedy of Terrors" där Price, Lorre och Karloff återigen spelar mot varandra - denna gången är även Basil Rathbone med på ett hörn. En mycket skön och makaber komedi från AIP.

En härlig blogg det här, jag besöker den dagligen för att få inspiration till filmer att kolla upp.

Weekend Video sa...

Roligt du läser och gillar vad du läser. Ännu mer kul att man kan inspirera till framtida inköp med!

The Comedy Of Terrors ligger bredvid spelaren och har faktiskt börjats titta på och den verkar vara verkligen underhållande den. Ännu mer komisk än The Raven så den kommer snart upp här.