onsdag 23 september 2009

My friend in misery

Äntligen har jag kunnat förbättra mitt sätt att se film. Aldrig behöva bränna ut divx-er på dvd för att se. Ej hellre behöva stirra sig blind på en dataskärm för att se någon film bara för att dvdjävlen inte tar formatet. Lösningen? Jo, den heter Western Digital TV HD Media Player, ett jävligt långt namn men vilken hjälp och avlastning det är. I stället för att bränna ut filerna och sedan se dem på dvd´n utan att kunna spola hjälpligt i dem så nu helt enkelt flyttar man över dem på den bärbara hårddisken, kopplar in den i media spelaren och sedan ser man filmerna på tv´n smärtfritt och bekvämt.

Här kommer lite bilder på min nya vän:


Och yes, den är så liten. Fjärrkontrollen är hälften så stor som min egen till min dvd och skönt är det att slippa ännu mer stora grejor att hålla på och flytta på hela tiden. Fast det värsta är att man fortsätter att greppa efter den vanliga hela tiden.


Här är hårddisken på 320 gb så den rymmer en del godis. Lika liten och fin den så nu pratar vi inte om stora åbäken att gömma undan. Men det fina är att spelaren tar inte bara alla format utan även musik, foto och sådant. Man kan lägga in thumbnails till sina filmer så man ser vilken film eller skiva det är man ska titta eller lyssna på i menyerna.


Så här ser videomenyn ut när det gäller film när man lagt in thumbnails.


Och här är ett screenshot från en uppspelning. Simpel maskin som till och med tar högupplöst, allt som behövs är en HDMI-kabel och en mottagbar tv. Så nu vet ni vad ni ska önska er i julklapp.

6 kommentarer:

khenrikm sa...

Sammanfattning: du har en ny "liten vän" men du är van att greppa efter en "större" vän, och nu får du simpel "uppspelning". Jag blir alldeles yr av alla liknelser här.

Jocke Andersson sa...

Verkar ju lite nice. Vad gav du för den?

Annars håller jag på att lura på en ny Samsung dvdspelare som har uttag för usbminnen, för ca en tusing.

Weekend Video sa...

Känn dig fri att använda de hur du vill i ditt privata liv med ;D

Weekend Video sa...

Jocke:
1050:- spelaren och 850:- för hårddisken. Allt på cdon.se.

Hårddisken drivs via USB-porten så behöver ingen laddare till den. Mycket smidig och simpel maskin. Så aldrig mer behöva bränna ut på dåliga skivor samt man får ett fint kartotek när man sen vill välja film :D

Tänkte själv köpa en sådan innan men blev övertalad till detta istället och det är inget jag ångrar.

Anonym sa...

Har också en såndär, är helnöjd! Och är filmen kass är det ju bara att deleta den från hårddisken.

Men ett problem har jag: Hur gör man om man sett t. ex en timme av en film och ska fortsätta se den nästa dag, måste man (som jag gör nu) snabbspola tills man hittar var man var i filmen eller finns det nån listig funktion som jag inte hittat än? Det finns ju inga kapitel i en .AVI-fil. Och hur fan funkar sök-knappen, vad söker den? För i vilket läge jag än använder den så får jag bara upp en röd stoppskylt...

sign. "Teknisk idiot"

Weekend Video sa...

Jag fick min själv i går så jag är ingen hejare på det själv. Men jag upptäckte att man får valet om man brutit en film a och gått ur den menyn att återuppta den igen när man ska se vidare på den senare. Sökknappen prövade jag i går med och den hittade men det måste vara exakt vad filen heter med för den ska finna visst. Jag laddade ner uppdateringen från WD´s sida så prova det och se om det kanske hjälper.

Tack för du läser!