söndag 3 april 2011

Apocalypse Now - 1979



I min tonår så var jag och brorsan ute för att hyra en stabil actionfilm. Brorsan skulle betala för jag var som alltid pank. Valet föll på den här för en Vietnamfilm alltid funkar, åtminstone för mig. Efter 45 minuter gav min bror upp och var vansinnig för att han fått betala för skitfilmen där inget hände och jag själv, ja.. jag ville inte erkänna att han hade rätt. Jag satt igenom filmen och har nog aldrig varit så besviken på en film som jag var då för så var ingen annan Vietnamfilm jag sett tidigare, framför allt inte The Forgotten Soldier och liknande titlar. Det här var alldeles för lång, för djupt och allt för främmande för en simpel dåre som bara ville se oändliga skottlossningar och killar med pannband som rensar upp bland Charlie och gänget. Åren gick och nog fan hängde den kvar i sinnet och den hyrdes om ett antal gånger och jag accepterade den lite mer för varje gång allt eftersom jag blev äldre och lite mer begåvad med smak.

Nu så är detta en av mina absoluta favoritfilmer och en av de tio allra bästa filmer som någonsin gjorts enligt moi. Vad som verkligen vände det intrycket var nog det att jag såg en visning av Francis Ford Coppolas frus dokumentär om inspelningen av Apocalypse Now, Hearts of Darkness som gick på dansk tv om jag inte missminner mig helt. Då insåg jag verkligen filmens tyngd och rätta mening som gjorde att den köptes på DVD och resten är historia för mig. Sedan kom Redux versionen som gav ännu mer kött på benen och jag ska se om den med för att bestämma mig för vilken version som är bäst, Egentligen spelar det ingen roll för båda är samma film bara med olika längder och vad som egentligen spelar roll är vilket humör man är på när man ska se Apocalypse Now. Antingen vill man ha en kortare visning eller så kör man på den längre visningen. Den här gången blev det den kortare versionen men den längre kommer med så fortsätt kolla in bloggen för att läsa mer om Apocalypse Now Redux.

Ska man ta vad som är så lockande med den här filmen så är det bland annat temat från Joseph Conrad´s bok Heart of Darkness och flyttat det till ett brinnande Vietnamkrig där en major skickas ut för att stoppa en överste som startat ett eget privat krig som inte stöds av armén. Allt eftersom majoren färdas längre upp för floden så längre in i helvetet färdas majoren och de män som transporterar honom. In i mörkrets hjärta. Ingen annan Vietnamfilm har skildrat kriget så här mörkt och skoningslöst som i Apocalypse Now även om Kubrick försökte med sin Full Metal Jacket men det funkade bara under grundträningen. Sedan blev det bara platt.

Själv kommer jag mig på att sitta med ett bultande hjärta, kippande efter luft för jag glömmer bort att andas för jag dras så hårt in i filmen redan från första bildrutan till den svarta bilden som följer efter slutscenen. Inga eftertexter eller något, bara svärta. Inte många filmer lyckas med det, den saken är säker även om det är ett par som kommer nära. Jag vill gå så långt som att säga att detta är en så gott som prefekt film med en underbar ljussättning och ett fantastiskt foto som fullkomligt sänker en. För vad vi har här är ett tidlöst mästerverk som alltid kommer att vara tidlöst oavsett vilken tidsålder vi lever i. Ett mästerverk helt enkelt som bara måste stå i varje samling, allt annat är bara korkat.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns lika mycket att skriva om själva inspelningen som om filmen själv, vilka turer.
Men vilket filmiskt geni Kubrick var.Ska bli spännande att läsa din åsikt om Redux senare.

Kim Scott

Weekend Video sa...

Just själva inspelningen är en upplevelse i sig bara den men jag kunde inte bestämma mig om jag skulle skriva om den eller ej. Så jag lät bli för annars hade jag säkert inte varit klar med recensionen än ;)

khenrikm sa...

Andas. Du måste komma ihåg att andas!

Weekend Video sa...

Får tänka på det när det är dags att se Redux ;)

Voldo sa...

Håller med om att filmen är ett mästerverk. Längtar till Blu-Ray-releasen, ska se om filmen då för första gången på flera år-

Weekend Video sa...

Välkommen Voldo och tack för din kommentar.
Du behöver inte vänta på någon svensk Blu-ray då det amerikanska släppet är regionsfritt. Du får till och med en tjusig bok med på köpet!