fredag 8 april 2011

Hobo with a Shotgun - 2011



Efter Machete kommer nu Hobo with a Shotgun. Ännu en fejktrailer som blivit film. Själv kan jag inte minnas ha sett den och det samma får gälla för den här filmen för så fort den är klar så minns jag inte den något nämnvärt. Handlingen som sådan är det att en luffare (Rutger Hauer) tjuvåker tåg in till en liten stad där total laglöshet råder och bestämmer sig för att rensa upp när hans planer på att köpa en gräsklippare går i stöpet. I stället blir det en hagelbössa för samma pris därav titeln Hobo with a shotgun. Staden som behöver rensas upp är full av pedofiler i tomtedräkter, bum fights-filmare, punkare som mördar folk för skojs skull, horor, hallickar och annat löst folk. Samtidigt som en familj styr det hela. Inte ens polisen bryr sig men denna luffare gör.

Samma story som i ofantligt många filmer tidigare, även Alan Ladd bidrog med sin Shane om jag inte minns fel på det här temat, och det enda som sticker ut i den här versionen är det överdrivna våldet som är totalt cgi-befriat. Det är såpass överdrivet att det går inte att ta på allvar och inte ens vissa känsliga kedjor kan ha några problem med att distribuera den här filmen. Personligen så är det inget jag kommer att lägga varken tid eller pengar på igen för nu är den sedd och suget efter att se om den saknas totalt även om Rutger är bra som alltid.

Fast det var en sak, vilket där oftast är, som fastnade och det var i The Plauges håla där de håller på att tämja sitt husdjur. Vad nu det var för det var tentakler i en jäkla massa som sprattlade runt och hade sig. Alltid kul med tentakler på oväntade ställe i film säger jag. Men för de som gillar överdrivet våld med en lågbudgetkänsla över sig som Machete, kommer att ha skitkul med den här. Själv ser jag hellre om Liftaren.

2 kommentarer:

Ty sa...

Good review! Rutger Hauer rocks. Got to make time to watch this!

Weekend Video sa...

Thanks man!