onsdag 6 april 2011

High School U.S.A. - 1983


Michael J. Fox, även om han bara kallar sig Michael Fox här. För övrigt så låter det som en porrskådis på dekis. Är en av de få personer som kunnat bygga en karriär på att inneha samma frisyr i alla sina levnadsår. Jag är fullkomligt övertygad om att han föddes med den också.


Gör här precis samma roll som alltid. Snabb i truten och kvicktänkt kort kille som alltid är efter det som han aldrig kan få och det slutar alltid med att han får det med. Simpelt men effektivt då jag gillar killen för man blir glad av att se om honom i alla dessa roller som Fox kan utan- och innantill men gör allt för bra. Handlingen är det samma här, det är high school med tillhörande klasser. Vi har nördarna, töntarna, jocksen, hejarklacksledarna och de töntiga lärarna. Varav en av dem är blind, tysk och med tvivelaktig bakgrund. Förmodligen något i det militära.

Michael J. Fox´s polare denna gången är Crispin Glover, Michael Zorek (Barry från Hot Moves), Tom Villard (Heartbreak Ridge och One Crazy Summer). Jon Gries (The Monster Squad, Fright Night Part 2) spelar här gympaläraren som gänget av någon underlig anledning börjar hänga med på fritiden! Annars är det samma sak som väntat. Fox blir kär i den populäraste killens (Anthony Edwards, Delta Heat och E.R.) tjej och det blir motsättningar och det vanliga vilket ska då här lösas genom en biltävling med 1000 dollar i potten. Ja, ni ser själva vart det här barkar hän.


På svensk video gick den här under titeln The Race och där såg jag den första gången och den satte sig även om jag tyckte Förbjudet, med Fox det med och på samma tema även om det var ett sommarläger, var bättre. Det roliga är det att Nancy McKeon som spelar Fox´s romantiska intresse i den här även är med i förbjudet. Originaltitel Poison Ivy. Båda är gjorda för TV för övrigt.

Ska man klaga på något så är det att första halvtimmen består av ett rätt överdrivet agerande från flera av de äldre skådespelarna i filmen som i sin tur har varit barnskådespelare själva tidigare. Det blir för konstlat och det stör mig. Till sist så lägger det sig eller så är det jag som accepterar det för det märks mindre till slut. Ändå så kan jag inte låta bli att gilla filmen för det är bra skådespelare med i den och en robot som verkar vara en dvärg i en metallkostym. Och sådant måste bara gillas för om något är underskattat så är det dvärgar på film. Mer sådant åt folket!

Så har ni en svaghet för dvärgar på film, Michael J. Fox´s frisyr och dess ägare samt high school-filmer så är detta en film väl värd att ödsla 90 minuter i sällskap med. Själv är jag fullt nöjd med att ha sett den även om agerandet i början störde mig. Kommer definitivt att ses om men först blir det Posion Ivy för att se om mina känslor för den fortfarande är de samma.

Inga kommentarer: