söndag 10 april 2011

Samurai Cop - 1989



Välkomna till avdelningen Filmer-som-är-så-dåliga-att-man-bara-måste-se-dem-innan-man får-bättre-smak. För ska ni bara se en film i livet så är så otroligt dålig att det är smärtsamt usel att se att den blir ofrivilligt bra så är verkligen Amir Shervan´s Samurai Cop ett utmärkt alternativt. Jag har sett mycket skit under mina dagar där Iron Man 2 är ett av lågmärkena tillsammans med Transformers 2 men till och med dessa skitfilmer slår Samurai Cop. Och vill ni spexa till upplevelsen ännu mer så för helvete se till att se eländet med Joe Bob Briggs kommentatorspår. Detta är första gången jag nyttjar ett sådant men det gjorde sitt för att öka "upplevelsen" som är Samurai Cop.


Filmen har legat på min hårddisk, japp, den är nedladdad, och inte förrän Ty och Brett på Comeuppance Reviews skrev om den så vaknade mitt intresse för detta mästerverk. Handlingen, är där egentligen en sådan i den? är totalt oväsentlig men går ut på att ett gäng där Robert Z´Dar, Maniac Cop himself, är med i ska rensa upp bland de andra gängen eller något sådant. Jag vet inte för antingen så skrattade jag röven av mig eller så var jag totalt sänkt av filmen. Men polisen är inte helt maktlösa så de kallar in Samurai Cop, Matt Hannon i sin enda roll, tack och lov.


Tillsammans med dennes partner, Frank, som tydligen fått göra fler filmer mot mitt förstånd, så rensar de i sin tur upp bland lowlifes på stadens gator. Detta är Frank. Frank är inte det minsta rolig.


Vad som sedan följer är en totalt vansinnig biljakt som bara måste ses för att bli trodd där en skurk dör två gånger! Liten uppgörelse med den överlevande från biljakten på ett sjukhus följer som föregås av det värsta uppraggningsförsök jag sett på film, ett försök som till och med slår det i Shark Attack 3: Megalodon. Läs själva här:

Nurse: Do you like what you see?
Joe Marshall, the samurai cop: I love what I see.
Nurse: Would you like to touch what you see?
Joe Marshall, the samurai cop: Yes. Yes I would.
Nurse: Would you like to go out with me?
Joe Marshall, the samurai cop: Uh, yes I would.
Nurse: Would you like to fuck me?
Joe Marshall, the samurai cop: Bingo.
Nurse: Well then let's see what you've got...
[investigates his bulge]
Nurse: Doesn't interest me. Nothing there.
Joe Marshall, the samurai cop: Nothing there? Just exactly what would interest you, something the size of a jumbo jet?
Nurse: Have you been circumcised?
Joe Marshall, the samurai cop: Yeah I have, why?
Nurse: Your doctor must have cut a large portion off.
Joe Marshall, the samurai cop: No uh, he was a, he was a good doctor.
Nurse: Good doctors make mistakes too, that's why they have insurance.
Joe Marshall, the samurai cop: [getting closer to her] Hey... don't worry. I got enough. It's big.
Nurse: I want bigger.
[walks away]


Samurai Cop till vänster och sköterskan som stöter på honom. Method acting at its finest.

Och raggningsförsök är där gott om i filmen då S.C. stöter på och knullar precis allt som rör sig med en puls med en sådan inlevelse att det blir ännu mer förvirrande när Joe Bob Briggs hävdar Matt Hannon är gay i sexscenerna. Ifall det är sant har jag ingen aning om men det blir förvirrande när Briggs återvänder till det om och om igen fast på ett underhållande vis. Vi får även mitt under ett ingripande se en kvinnlig polis som precis blivit lägrad av S.C. vända sig till sin 30 år äldre kollega och fråga om han vill knulla för att fördriva tiden. Han uppskattar dock inte gesten. Kanske var han som var gay? Vem vet.

Och på det här viset fortsätter det med osannolika karaktärer där den ene ser otroligt mycket värre ut än den förra för att inte prata om deras klädval! Ska vi krydda det ännu mer så serveras vi några av de mest uslaste actionscener som gjorts på film. Det är inga squibs som används utan i vissa scener är det paintballkulor som används för att symbolisera skotthål och fyrverkerier för att visa avfyrande vapen. Svärdsviftande får vi i slutet mellan Z´Dar och Matt Hannon och det är något som är så uppspeedat att ser man det i slow motion så ser vi hur snabba de är egentligen. Allt detta gör sitt för att höja upplevelsen som kallas Samurai Cop. Den enda film ni behöver se innan ni dör.


 Z´Dar och Hannon, huggin´ it out!

Vad som följer efter sjukhusfadäsen är mera förvirrande scener som S.C. i speedos, badandes mitt under pågående utredning, ännu mer sexscener, mordförsök osv. Vi bjuds även på en fullständigt briljant scen där våra hjältar ska bryta sig in i ett rum där Gerald Okamura har sex. Det här är Okamura. Ingen ni vill se ha sex, tro mig.


Och glasdörren som de ska ta sig in igenom är låst! Vilket är något som det brukar vara i någons sovrum, speciellt om det leder ut till en stor trädgård som här. Men enligt manus så ska den visst inte vara låst vilket syns tydligt i filmen till våra "hjältars" förtret och vårt stora nöje. Jag trodde jag skulle dö fanimej av skratt.

Detta är som ni säkert redan förstått en ypperlig film som bara måste avnjutas för sämre går det inte att se, det tvivlar jag på. Speciellt inte när det är så underhållande som här. Ni vet vad som gäller. Sno den, köp den, ladda ner den, bara ni ser den! Bara för att slå spiken i kistan, så får denna Weekend Video´s Seal of Approval. Sura inte nu för ni visste det skulle ske.

4 kommentarer:

Ty sa...

Nice write-up! We loved Samurai Cop! It was hilariously great!

Weekend Video sa...

Thanks! I thought it was great to in all its silliness :)

Direct to Video Connoisseur sa...

Yeah, I had a lot of fun with this movie too. Great stuff.

Weekend Video sa...

I´m looking forward to Hollywood Cop now.