tisdag 26 april 2011

Hannibal Rising - 2007



Nu är jag inte så värst insatt i kontroverserna gällande den här filmen men jag kan tänka mig att det har varit en jäkla massa gnällande från konservativa Lecter-fans och andra illasinnade bloggare. För min del endast en onödigt slöseri av energi för den här filmen var det inget fel på alls. Tvärtom. Vi får förklaringen till Lecter´s fascination för sin egensinniga aptit, lite mer kött på benen gällande dennes bakgrund och framför allt en film med Kevin McKidd i. Så vad är där då att gnälla på kan man tycka? Inte inledningen med slutskedet av kriget som bara får mig att vilja se regissören Peter Webber´s version av kriget på östfronten ´44 för det som serveras i inledningen på Hannibal Rising gav mig ståpäls och ett grymt sug av att se mer av dennes version av krigets vansinne. När det kommer till valet av Gaspar Ulliel som en ung Lecter så är det heller inget fel på det valet då han ger Lecter som en ung kåt man med hämnd i siktet ett perfekt ansikte. Inte heller klagar jag på valet av Gong Li som Lecter´s enda kärlek. Inte nog med att hon är strålande vacker, hon är även med i Michael Mann´s fantastiska Miami Vice från 2006.

Vad jag finner mindre lyckat med filmen är det att den blir lite för lång till slut, vi pratar ändå om 131 minuter. Det blir lite i längsta laget även om filmen flyter på bra med ett strålande foto och välgjorda våldssekvenser. En annan sak är den att dialekterna inte alltid är de bästa på skådisarna då den tjocka engelskan lyser igen hos vissa. Hej Kevin McKidd, Rhys Ifans och Dominik West! Annars kan jag inte finna vad som får allt detta agg mot filmen att frodas men när man påstår att Red Dragon är bättre än den här så kan man bara inte ha mycket innanför pannbenet, den saken är säker. För fler idiotiska klagomål så googla själva så får ni att göra. Tro mig.

Är man det minsta av karaktären Hannibal Lecter så är det Michael Mann´s Manhunter som gäller då det är där vi får stifta bekantskap av Lecter eller Lecktor som han heter i filmen, genialiskt spelad av Brian Cox.



Min absoluta favoritskådespelare och den enda Lecter/Lecktor för mig. Se bara Manhunter och scenen där han ringer med fötterna på väggen så kommer ni med att inse mannens potential. Han är ett geni. För övrigt så var Cox påtänkt för samma roll i Silence of the Lambs men avböjde med förklaringen att han inte gjorde uppföljare och hänvisade istället till sin vän Anthony Hopkins. Resten är historia och ni som sett remaken på Manhunter, Red Dragon, vet hur pass blek Hopkins är mot Cox där. Ställer man den här mot Manhunter så är den fullständigt lättviktig men fullt sevärd. Fast ställd mot Manhunter så är det bara Hannibal som står sig bra, trots det är Hopkins som Lecter.

Hannibal Rising är en film jag kommer att se om, ingen tvekan om det. Oavsett vad "kritikerna" tycker, för min del så kan de skita sig själva i näven och se om det blir fuktigt. Jag gillar filmen och det är inget jag skäms för. Det är en stabil underhållning på 2 timmar med våld, kannibalism, vackert foto, en strålande inledning från fronten ´44 och en makalöst bisarr scen där Rhys Ifans får sitt bröst rakat! Vad mer begär ni? För er som vill se filmen unrated på Blu-ray så är det det brittiska släppet som gäller. Bara ett tips från mig.

Inga kommentarer: