söndag 10 april 2011

Hijack - 1973



David Soul och David Janssen är två stabila David´s som jag gillar på film. Båda är lugna, stilla och målmedvetna med vad de vill och de tar ingen skit. I den här tv-filmen från 1973 så är det Janssen´s tur att ha leaden i en film som jag gillar där någon av de två är med. Janssen är en trucker som blir erbjuden att frakta en hemlig last till regeringen på tid. Eftersom de behöver vara två stycken så tar han med sig polaren Kennan Wynn som är i behov av pengar för en operation eller något sådant. Resan börjar lugnt och stilla men tar snabbt en farlig vändning när de blir jagade av ett par män i bil. Allt eftersom resan pågår ju mer påflugna blir förföljarna och snart måste det till dödligt våld för att våra truckers ska kunna freda sig och få fram sin hemliga last.

Nu har jag haft som vana att såga tv-filmer på löpande band men jag börjar nästan föredra de framför bio-filmer för inte bara är de kortare i speltid, de är även bättre samt jämnare utförda med stabila skådespelare i rollerna. Det är bara att kasta i så är det i full gång och man behöver inte göra mer än luta sig tillbaka och njuta av det som spelas upp framför en.

David Janssen förekom senast på Weekend Video i varulvsfilmen Moon of the Wolf, är precis lika kalas som då och nu är det som så att mitt intryck av honom bara växer och växer. The Fugitive, serien alltså inte filmen, är inget som lockar för jag såg filmen och den säg. Däremot är jag sugen på att se om the Duke´s The Green Berets för där även även Janssen med, tillsammans med the Duke. En helkväll med andra ord. Kennan Wynn är sitt vanliga gubbiga jag och det är något som jag tycker om för det är en skön kuf.

När det kommer till själva lastbilskörningen så förvånar det inte mig om att de två herrarna står för den mesta körningen själva. Hade däremot filmen gjorts idag, med Bruce Willis till exempel, så hade säkert han bara förekommit i närbilderna bakom ratten och resten av tiden tillbringats i dennes trailer. Där han fått avsugningar av någon ung assistent medan cgi-teamet och diverse stuntmän gjort hans andra scener i filmen. ack, det hårda livet att vara filmstjärna idag. Men för de av oss som fortfarande gillar filmer där allt görs på riktigt, av riktiga skådespelare så är detta ett prima exempel på en bra film. Stabil, underhållande och framför allt kort, så är detta något att kolla upp. Rekommenderas varmt! Och med det så får denna Weekend Video´s Seal of Approval.

Inga kommentarer: