söndag 3 april 2011

The Dirty Dozen - 1967



Egentligen är där inte så mycket att skriva om Robert Aldrich´s klassiker The Dirty Dozen eller 12 Fördömda Män som den hette i Sverige när den kom och är den titel jag alltid använder på den själv. I ungdomen kom den här på vhs tillsammans med Kelly´s Hjältar och Örnnästet därav den sistnämnde är en av de tråkigaste filmer som finns. Åtminstone tyckte jag så sist jag såg den härom året och det är ingen film jag kommer att se om, den saken är säker. Kelly´s Hjältar är precis som 12 Fördömda Män klassikers för mig som alltid ses om och njuts av.

Här finns allt man kan tänka sig i en krigsfilm. Det är stenhård dialog urspottad av fientliga män som inte ger ett ruttet lingon för varandra och fenomenal presentation av fångarna som radas upp inför Lee Marvin´s Major Reisman. Ofta kopierad men väldigt sällan om någonsin slagen för såpass bra är den fortfarande. Lee Marvin är såpass hård här att han hade kunnat sälja ris till kineser eller varför inte is till eskimåer om andan hade fallit på honom. För det är något med den mannen som gör att man dras till honom oavsett om man vill det eller ej. Resten av skådespelarna i filmen går inte heller av för hackor för hur kan det gå åt helvete med den här besättningen: Lee Marvin, Ernest Borgnine, Richard Jaeckel, John Cassavetes, Donald Sutherland, Charles Bronson, Jim Brown, George Kennedy, Robert Ryan, Telly Savalas och Clint Walker för att nämna ett par av dem. Alla de här karlakarlarna i regi av Aldrich så kan det inte bara gå fel vilket det inte gör heller. Någonstans.

Av alla dudes-on-a-mission-filmer som finns så är detta den bästa av den och den mest klassiska för efterapningarna är fler än antalet tyskar som skjuts i filmen. Till och med Aldo Ray gjorde minst en sådan klon men det bästa i den filmen var modellerna på flygplanen de spränger. Titeln på filmen var för övrigt De Röda Baskrarna på svensk vhs. Oavsett vilket så ska ni bara se en dudes-on-a-mission-film i år så se den här. Efter som det kvittar vad jag skriver om den här filmen för jag kan aldrig göra den någon rättvisa så återstår bara att rekommendera den det varmaste jag kan till er som inte sett den ännu. Själv älskar jag filmen och kan aldrig se mig trött på den och det är bland det bästa betyg man kan ge tycker jag. En fantastisk film på alla vis. Köp den! Se den! Älska den!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om man zappar runt ibland tvkanalerna och snubblar in mitt i denna film, blir man kvar och tittar på den för säkert tusende gången. Samma med Kellys hjältar. Repliker, skådisar, ja allt är 11 på en 10 skala. Tidlös & Odödlig.
Kul att du tog upp den.Hedras de som hedras bör.

Kim Scott

Weekend Video sa...

Tackar för det, Kim!

Mr_v sa...

En makalös klassiker man aldrig tröttnar på. Liksom Kellys hjältar, som nämndes här ovan.
Jag har dock inte sett någon av uppföjarna, trots att jag har ett par av dem liggande på dvd. Jag inser förstås att de inte kommer vara i närheten av denna, men är de värda att se över huvud taget?

Weekend Video sa...

Alla tre uppföljarna är tv-filmer fast ska man se dem så är den första av dem, den med Marvin, den bästa. Hade själv dem men såg aldrig dem för minnet av dem dröjde sig kvar.