fredag 15 april 2011

Army of Darkness - 1992



Då var den sedd igen. Den hemska Evil Dead 3. Fast ska jag vara ärlig så var den avsevärt bättre än jag mindes den. Jag vet, jag är förvånad själv. Storyn är vida känd här precis som hyllningen till Harryhausen med den här filmens skelettarmé som faktiskt står för de roligare inslagen i filmen. Bruce Campbell är i fin form och kastar ur sig härliga one liners för glatta livet samtidigt som han tar elementen från The Three Stooges till det extrema här. Filmen i sig är en underhållande matinéfilm som kommer att funka fler gånger nu när jag väl förlikat mig med att den var bättre än sist jag såg den. För då funkade den inte det minsta.

Nu var det theatrical version jag såg för dels innehåller den bättre slutet med snabbköpet och inte det andra där han vaknar upp i fel tid. Samt för att det var den enda versionen i HD medan director´s cut-verisonen var lågupplöst. För ska man se den så ska det vara med ordentlig bild och det alternativa slutet har jag aldrig gillat så det valet var enkelt. Sen är tempot helt annat då filmen inte är 20 mil lång utan klockar in på lagom 80 minuter. För när det kommer till alternativa versioner på den här filmen så finns det precis lika många sådana som det finns DVD-släpp på filmen. Men är man intresserad av den på Blu-ray så finns den på ett prisvärt släpp från England. Och med de kloka orden så tackar jag för mig. God natt.

Inga kommentarer: