måndag 7 juni 2010

Miami Vice - 2006



Är man sugen på en stabil, cool, hård, välskriven film så är Michael Mann´s Miami Vice det man söker efter. Fotot precis som färgsättningen i filmen är fantastisk, musiken likaså och egentligen är det bara att luta sig tillbaka och njuta av en underbar film. Dialogen är korthuggen som i en Ellroy bok och det är fullt med hårda personer som gör hårda saker så gott som hela tiden. Själv njuter jag av denna i fulla drag för detta är en film som inte bara ännu en av Mann´s främsta filmer utan för den är så otroligt bra.

Mann är inte bara en mästare på att få till en speciell känsla i sina filmer han är även suverän när det kommer till skottlossningar på film. Ta bara scenerna i denna även om de bara är tre. Den första är kort och mer i stil med en ren avrättning, den andra vilken är min favorit är den som utspelar sig i trailern och den är inte bara grymt utförd, den är kalas! Den tredje och sista utspelar sig på samma plats som den den första och är även den som är längst och blodigast. Så man kan säga vi får tre olika eldstrider där de ökar efter hand i längd till det längre. Hur fyndigt är inte det?

Vi får även lite båtaction som tar oss till Kuba och framför allt så har denna filmen gjort mig sugen på att dricka Mojitos, har ingen aning om hur de smakar men är de lika goda som de är snygga i filmen så kan de bara vara goda. Farrell och Foxx är ett bra par här och väger upp varandra fint för delen med vilket jag finner ökar på filmens värde och jag tvivlar på några andra skulle gjort det bättre. Men detta är vad jag tycker och det räcker fint åtminstone för mig för detta är en film som alltid kommer att ha en plats i min samling på det bästa släpp som finns tillgängligt för stunden. Den saken är säker. Mycket varma rekommendationer på denna!

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag sällar mig till de som ville ha en 80-tals retrofilm med Jan Hammermusiken och klichéerna.
Alltså blev jag lite besviken på denna. Men framför allt: stämmer det att filmen helt saknar förtexter/titel? För att baseras på en tv-serie som är nästan MEST känd för sin inledning så är det ett övertramp ju!

Men jag får väl erkänna att filmen ändå är "bra", den var bara inte vad jag ville ha.

Jag sätter på "Heat" istället. SKOJAR BARA!!! :D

Weekend Video sa...

Filmen bara börjar och titeln kommer än i eftertexterna vilket jag fann underhållande. Är inget fan av serien själv men är däremot det av denna filmen.

Mr_v sa...

Jag har aldrig brytt mig om denna, trots att jag är ett stort fan av Mann. Den gamla tv-serien har suttit för hårt på näthinnan, och jag har haft svårt att se hur jag skulle kunna ta denna seriöst. Troligen får jag lov att ta tjuren vid hornen nu.
Mojitos dricker min sambo en masse. Det är skitgott, men inget jag skulle vilja sitta å zippa på om till exempel Lemmy eller Danny Trejo kom på besök. Hårdhetsgraden i att sippa på en mojito är nämligen minst sagt begränsad.

khenrikm sa...

Jag är mer av en Caipirinha-människa - men det är tydligen nästan samma skit som en Mojito!
Gött som fan är det i alla fall - jag har lyckats göra svingoda sådana vid två tillfällen och totalt misslyckats vid ett annat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Cocktail_Caipirinha_raw.jpg

Weekend Video sa...

Herre jävlar... min blogg har förvandlats till Sköna Söndag!