söndag 27 juni 2010

The Wolfman - 2010



Den senaste varulvsfilmen är precis vad den förväntas vara. En matiné med lite större bett i än väntat får jag säga och då har jag trots allt sett den två gånger vid det här laget. För en matiné är precis vad den är, inget annat. De som väntar sig en traditionell Jacinto Molina-rulle lär bli gruvligt besvikna medan de som tar emot filmen med öppna ögon och inga direkta förväntningar lär bli smått överraskade tror jag. Själv finner jag den bättre än trott och faktiskt bra. Visst är det cgi-gjorda bestar vi bjuds på men för de tillfälle jag vill se en stuntman i en gammal päls så har jag mina Naschy-filmer och Bad Moon att frossa i för de tillfällena. Vill jag däremot se en rätt storslagen film med mysig atmosfär, miljö, kulisser, en fin brud och omtyckta skådespelare som Benicio Del Toro och Anthony Hopkins så slänger jag på denna. Alt varierar efter lust och sug efter för stunden.

Liten bonus får vi i form av Art Malik som precis som Max von Sydow är med allt för lite för Maliks karaktär som jag gärna sett mer av. Kvinnlig fägring får vi i form av Emily Blunt som gör sin roll som änka och spirande kärlek med bra inlevelse. Att hon sedan är fin får man som en liten bonus. Överlag en bra film som var bättre än jag väntat mig för förväntningarna var inte av det höga laget i detta fallet och i dem lägen är det alltid kul att bli överraskad. Så är ni sugna på lite popcornfilm med rätt högt underhållningsvärde så är detta en bra tips. Se bara till att det är mörkt när ni ser den för i dagsljus funkar den inte lika fint fast vilka filmer av detta slaget gör det?

2 kommentarer:

Stefan sa...

Gillade den här filmen också, finfin varulvsfilm med alla klassiska ingredienser. Max von Sydows karaktär var tyvärr bortklippt i bioversionen. Tycker den förtjänar mer uppskattning än vad den fick i medierna.

Weekend Video sa...

Du får trösta dig med att han är med i DVD och Blu-ray versionen :D

Mediernas betygsättning har jag slutat lyssna på för det är inget sunt tänkande de sysslar med där.