torsdag 3 juni 2010

Transamerica - 2005



Egentligen är konstigt att filmälskare som kan se så gott som allt som erbjuds plötsligt kan rygga tillbaka när filmer som denna eller Bear Cub erbjuds. Det är precis som att när det kommer till filmer som fokuserar på andra sexualiteter än den heterosexualitet gör att de erbjudna drar öronen till sig och börjar röra på sig lite ryckigt för att snart nog undvika ämnet. Varför då egentligen kan man undra för det är film oavsett inriktning på dess story och handling fast framför så är det bra film. Är folk rädda för bli stämplade som smygbögar bara för de kan bli sedda med filmen eller är det för risken kan vara att man tycker om det? Jag vet inte för jag inte bara ser dem, jag tycker om dem med och skiter fullkomligt i vad folk tycker om det.

Nu kanske denna postern mer ger skenet av detta är en komedi och visst är Transamerica rolig, riktigt rolig på sina ställe men den är mer än så. Det är en varm historia som även bjuder på tillfälle att rensa tårkanalerna för de som har lätt för det samtidigt som det är en genomtänkt story som presenteras av stabila skådisar. Att vi sett karlar gör kvinnoroller och roller som transar i otaliga filmer. Även kvinnor som gör roller som karlar fast se en kvinna göra en roll som en karl som ska göra om sig till kvinna har vi nog inte sett. Inte jag i alla fall.

Felicity Huffman som de flesta känner igen från de desperata hemmafruarna gör en väldigt fin roll här som den transsexuella Bree som ska strax göra sin operation och bli hel kvinna när telefonen ringer och hon upptäcker hon plötsligt är far till en 17-åring som sitter i finkan för prostitution och nu behöver sin far för att lösa ut honom. Så vad gör man när operationen hägrar men ens terapeut vägrar släppa papperna för att operationen ska bli verklig innan Bree gjort rätt för sig med sin son och sin familj. Man ger sig ut på en resa genom landet för att försöka bli av med grabben. Men det visar sig inte vara så värst lätt.

Vi får följa med på en resa där vi får möta utnyttjande styvfäder, föräldrar som vägrar inse sina barns egen lycka och trivsel med sig själva men även kåta lastbilschaufförer, trevlig som oväntad hjälp och en potentiell beundrare är en del av det som förekommer här och i birollerna ser vi så spridda ansikten som puddingen Elizabeth Peña, Kevin Zegers som Bree´s son, Burt Young som hennes pappa, Graham Greene som beundraren och Fionnula Flanagan (hon från Macahans ni vet) som Bree´s mamma i en härlig roll.

Jag kan inte svara för andra men jag gillar denna filmen skarpt för den är så bra, varm och berörande som få andra filmer. Man kan inte låta bli att bli berörd av den för man mår bra efter att ha sett och det är verkligen ett bra betyg tycker jag. Nu tvivlar jag på att detta här får någon att se den som inte velat tidigare men man kan alltid hoppas för det är bara korkat att inte göra det. Men är man så dum att man står över en bra film bara för dess innehåll kan handla alternativa sexualiteter så får man allt skylla sig själv. Jag vet att jag kommer att se om denna många gånger, den saken är säker.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag har hört att denna skulle vara bra. Blir nog sedd den dagen den går på tv dock...

För övrigt väntar jag fortfarande på en film där huvudpersonens (alternativa) sexualitet inte är någon poäng i handlingen utan bara ett faktum som inte tar stor plats. Har inte sett klart En Satans Eftermiddag ännu men den kan väl vara ett alternativ då?

Men för fan - vi kan köra temakväll och jag gör regnbågsdrinkar så kollar vi på Bear Cub! :D

Motto: ju ludnare desto bättre!

Weekend Video sa...

En Satans Eftermiddags sexuella sidohandling är väl mer en surprise vill jag minnas än en del av handlingen. Men jag kan ha fel för det var läääänge sedan den bevittnades. Fast att vänta tills denna går på tv är bara drygt så du kan få låna mitt ex!

Din temakväll låter kul så det är en date! ;)