fredag 11 juni 2010

El dia de la Bestia - 1995



Älskare av spansk film bör känna till Aléx de la Iglesias då han är mannen bakom sköna filmer som Perdita Durango, 800 balas, Films to Keep You Awake: The Baby's Room och Accion Mutante. Vilda, härliga och i vissa fall helt vansinniga filmer men frågan är om inte denna är den mest vansinnigaste av dem alla. Vad som sker här är det att vi får följa en präst som upptäcker ett datum när Satan ska återfödas för att ta över världen och nu måste det stoppas. Ja, jag vet att ni tänker att detta är gjort ofantligt många gånger redan och sträcker er efter musen för att radera Weekend Video från era favoriter men lugna ner könet och läs vidare innan ni gör slag av ert hot.

Prästen kommer på att enda sättet att kunna göra det är att förkasta sin tro, sälja sin själ till djävulen, göra en massa ont för att vara trovärdig för att kunna komma nära hans Sataniska majestät i rätt ögonblick för att kunna göra så. Så prällen ger sig ut på en tur som involverar allt från stöld av döende personers plånböcker och ber dem ruttna i helvetet istället för att ge dem sista smörjelsen, putta ner "levande" statyer från broar, sno lite mer och lösa på dödsmetall. Men en ensam präst kan inte göra allt själv så tillsammans med en avdankad hårdrockare och ett tv-medium så börjar det likna något. Nu ska bara plasten lokaliseras och timmen inväntas men det är inte det lättaste med Madrids poliskår efter sig samt ett medborgargarde som gärna rensar upp genom att mörda och bränna människor. Allt för att städa upp Madrid.

Nu är detta mer en svart komedi än en regelrätt skräckfilm men det finns tillfälle som det är en grym atmosfär i filmen och den scen jag syftar på är den när prästen säljer sin själv och han får svar i form av en get. Mycket stämningsfylld scen, helt klart! Kemin mellan de tre clownerna i filmen är en vital del för de ger så mycket av sig som gör att man tycker om och känner för dem på deras strapatser men frågan är om inte den nakne farfadern är den som man minns längst. Hux flux så dyker han bara upp och visar snabeln och det är inte alltid man är beredd på det. Hårdrockarens flickvän är så ful att hon blir snyggare ju mer man ser på denna filmen, fråga mig inte varför men det är bara så.

Som ni fattar själva så är detta en skitcool film som inte bör missas, inte för alla lingon i Småland för spansk film är konstaterat bra, åtminstone på denna bloggen. Vi får skön dialog, härliga karaktärer med en präst som lyssnar på Death Metal, en brud som är så ful så hon blir snygg, skön komik, grym stämning och flera oväntade scener. Att säga filmen är lysande räcker inte till egentligen men vi nöjer oss med det för jag vill inte ge någon för höga förhoppningar men för de som vill kolla upp den så kan den finnas under sin engelska titel The Day of the Beast. Ett tips bara men oavsett om nu ni köper, snor, laddar ner eller inbillar er själva att ni har sett den så gör det. Ni kommer inte att ångra det beslutet.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Vill du ha min 800 Bullets? Du får den gärna! :D Den var inget för mig... Den här hade jag nog gillat bättre tror jag.

Weekend Video sa...

Jag kan ta emot den så har jag två då :)

Fast denna får du allt leta upp själv ;)

mamoulian sa...

La Día de la Bestia är en riktigt härlig rulle! Favoritscenen är nog när han lyssnar på och hans blivande kompanjon diggar till Apocalipsis ;-D Tyvärr hade jag långt ifrån samma positiva upplevelse av Acción Mutante, men det behöver vi ju inte haka upp oss på nu... ;-)

Weekend Video sa...

Acción Mutante har jag inte sett men det kanske är lika bra det ;)