onsdag 2 juni 2010

The Postman - 1997



Välkommen till avdelningen filmer Weekend Video hyllar och andra spottar på och ni kan se vilken det gäller denna gång. Varför kan jag inte förstå för det är inte bara en bra film utan även den andra postapokalyptiska filmen Costner gjorde. Och detta är långt innan Hollywood vaknade efter The Road och producerade den hemska efterapningen The Book of Eli. För övrigt är Eli en karaktär i boken som The Road är gjord efter så där är ännu en sak som de snott från den filmen.... Nåväl. Costner är en personlig favorit hos mig vilket inte är någon överraskning för de som brukar läsa här inne. Precis som Waterworld så är detta en personlig favorit samt de är ett par av de bättre postapo-filmerna gjorda enligt mig. Om det sen beror på att det tidigare utbudet egentligen inte är så värst bra eller för att dessa filmer verkligen är så bra, ja det får ni själva ta reda på. Saken är säker att dessa två filmer från Costner långt ifrån är så hemska som alla andra vill ha dem till.

Allt från miljöerna till fotot till stämning som tempo är bra här och antalet birollsinnehavare man känner igen är större än man först kan tänka sig, Det gäller bara att hålla ögonen öppna. Nu kanske det inte är översvällande med actionsekvenser i denna utan det kommer när det behövs och det räcker. Blodet flödar ej heller och vi får varken kannibalism eller manliga våldtäkter men kräver man det så finns det filmer som fyller det behovet redan och om jag inte har helt fel för mig så lär vi snart drunkna i dem. Ombyggda lådebilar får vi inte heller utan det är hästar som gäller och det kanske mer speglar Costners kärlek till westernfilmen än en regelrätt efter-bomben-film i allmänhet men sen fick vi inte sådana i Waterworld heller.

Så vad är det då som gett filmen dess dåliga rykte? Jo, det kan säkert stavas dåliga kritiker som en publik som inte kan skilja på en bra film från ett hål i marken. För det räcker att en nisse tycker att "ööhh, den filmen suger..." på något forum, valfri sida eller till en lika smakbefriad polare så är lavinen i gång och vips så är fiaskot ett faktum och alla sågar filmen och inte ens hälften av dem har bemödat sig med att se den ens. Rättvis publik? My ass....

Så skaka er loss från andras påtvingade usla smak och se filmen själva för det finns inget annat sätt att bilda sig en egen uppfattning om en film som denna eller andra filmer för övrigt. Det finns kritiker och det finns kritiker och det finns Weekend Video och här får ni i alla fall sanningen. Vare sig ni ha den eller ej. Men ska ni se filmen så se den på Blu-ray för den fin som fan på den utgåvan och värd varenda krona. En mycket bra film och en perfekt helkvällsfilm för de stunder man vill bli bortskämd framför burken.

8 kommentarer:

khenrikm sa...

Vad mig själv anbelangar så var problemet att Coster gav sig själv rollen i 3-timmars epos gång efter gång och att man tröttnade på konceptet. Denna tjänar säkert på att man ser om den i modern tid.

För övrigt sållar jag mig till dem som tyckte Costner var bra i "Ingen Utväg" där han håller sig lite diskret...

Mr_v sa...

Ajaj, här får jag nog lov att ansluta mig till den i recensionen så utskällda pöbel, för det här tycker jag ingalunda är en bra film. Waterworld är klart bättre än sitt rykte, men The Postmans alla försök till bombastiska scener gör att skämskudden åker fram säkert ett dussin gånger. En del ofrivillig komik – som den fullkomligt sanslösa slutscenen med statyn - gör dock att den underhåller hyggligt. Men min åsikt är att Costner är mycket bra i sina bästa stunder, men när han börjar ta sig själv på så här gravt allvar, då blir det bara jobbigt att kolla på.
Bara att radera kommentaren om den retar upp för mycket =)

Weekend Video sa...

khenrikm:
Valet till huvudroll här var det att författaren till boken som filmen är gjord efter själv såg Costner i rollen och jag har inga som helst problem med att se honom i den. Själv är jag inte så selektiv som dig utan jag ser allt med honom och gillar det med.

Mr_v:
Ditt resonemang retar inte upp mig det minsta för det är vad du tycker. Men om du hade velat förvåna mig så kunde du sagt du tyckte det var en av dina favoritfilmer. Så den kommentaren var väntad.

khenrikm sa...

Ok jag accepterar Costner. Men lådbilar vill jag fanimej ha! ;D

MrFistIt sa...

"För övrigt är Eli en karaktär i boken som The Road är gjord efter så där är ännu en sak som de snott från den filmen...."

Nu babblar du i nattmössan... Fast jag håller med om The book of Eli är en skitfilm!

Weekend Video sa...

Hur kommer det sig att jag babblar i nattmössan där då? Det är visst med en karaktär i boken som heter Ely, bara det att namnet stavas med Y istället för I. Sen om det var figurens riktiga namn är en annan sak för det blev aldrig bekräftat.

Så om man vill hårddra det så är namnet taget och inte själva karaktären. Låter det bättre?

Plox sa...

Gillar både Costner i 3 timmars epos och The Postman som film.

Var ju ett bra tag sen jag såg den men tackar för påminnelsen och Blurayn kommer helt klart beställas inom en snar framtid.

Mer Costner åt folket!

Weekend Video sa...

Vad skönt att höra det är fler som delar den åsikten! Det kändes ensamt där ett tag ;)

Köpte själv det kanadensiska blu.ray-släppet hos axel för 105:- ink frakt så kolla om det är kvar.

Mer Costner åt folket. Fuck yeah!