lördag 5 juni 2010

Caveman - 1981



Weekend Video fortsätter att grotta ned sig i det hårda grottmanslivet (sorry Stefan, kunde inte låta bli att sno det!) och denna gången så träffades guldådern för en gångs skull. Ringo Starr och frugan Barbara Bach är i de ledande rollerna där just Bach är föremålet för Ringo´s heta låga men eftersom han är lägst på nätingskedjan inom klanen så får han inte komma till heller. Det får bara ledaren Tonda, som spelas av John Matuszak som spelade Sloth i The Goonies för övrigt. Stor kille det! Så givetvis ska Ringo´s grottman bryta sig loss för att vinna kärlek och en högre position än smaktestare i klanen. Med sig får han en ung Dennis Quaid, en lika ung Shelley Long som gör sin långfilmsdebut och ett gäng andra glada lirare.

Vi får faktiskt inte bara ett manligt par, enorma ägg vilket stjäls utan att någon tänker på att undra vad som kan ha lagt det, ett par stora stop motion dinosaurier som slår Jurassic Park´s diton med hästlängder och en massa av härlig slapstickhumor. Och om det inte räcker så får vi även en intill liggande istid som besöks där det upptäcks en yeti utan hår på skinkorna! Hur kul som helst detta!

Jag hade verkligen en trevlig stund med denna filmen för inte bara var det länge sedan jag såg den utan för den är riktigt härlig med. Effekterna är kalas och Harryhausen själv hade nog fått en tår i ögat här tror jag. Att de sedan har den goda smaken att kasta in en yeti i smeten samt att även trycka in istiden tyder bara på god smak och fin fantasi som personerna bakom. Så detta var ett välkommet inslag i det stenåldersfilmsmaraton jag precis utsatt mig för men efter tre filmer på raken utan dialog, även om jag klämde in en Godfrey Ho fast den dialogen kan man inte räkna alls, så är det med glädje som jag ser fram emot en film med massor av just det det. Skit samma om det inte händer något bara det kommer ord ur truten på dem som man kan förstå. Jag tror Catwoman ligger bra till!

6 kommentarer:

Jay sa...

Såg den för ett tag sen och tyckte att den var pinsamt usel, började snabbspola efter typ 20 minuter

Weekend Video sa...

Det säger nog mer om din smak än filmen... Inget fel på den.

Ninja Dixon sa...

Helt ärligt började jag se den en gång när jag var 10-11 år... och orkade inte se klart den! SÅ tråkig var den :)

Men någon gång ska jag ge den en chans, kanske på ålderns höst när man förhoppningsvis har tid att slösa bort någon timme eller två.

Weekend Video sa...

Att ni finner denna tråkig är ett mysterium för mig men alla har vi våran egna smak gällande humor. Det märks tydligt i detta fallet :)

Mr_v sa...

Jag tänker ge den här en chans vid tillfälle! En yeti utan hår på skinkorna, det låter onekligen som comedy-gold!

Weekend Video sa...

Vad skönt att läsa för trodde jag var den ende med smak för humor här inne ett svettigt tag ;)