fredag 4 juni 2010

Quest For Fire - 1981



Egentligen borde en film om grottmänniskor i en värld befolkad av olika slags primitiva människor i olika steg av utveckling, sabeltandade tigrar (lejon med ditklistrade gaddar), mammutar, kannibalism, fri kopulering och viss fri uppfostran vara en skitkul film. Fast det är det inte fråga om här. Utan vi får allt ovan men samtidigt en underhållande början med en lagom våldsam attack raserna emellan följd av en jakt på eld som för oss fram emot allt ovanför än en gång. När sedan de olika primitiva varelserna gestaltas av Ron Perlan, Everett McGill, och Rae Dawn Chong så bör det vara kul men det blir det inte. För filmen dalar rätt fort efter de sprungit på kannibalerna och mammutarna som för övrigt är sköna att beskåda.

Precis som vanligt när mitt intresse dalar så gör jag allt utom följer med bara för att sedan tvingas se om allt än en gång när jag upptäcker att jag missat filmen. För med ett upplägg som denna så borde vara mer underhållande än vad det är. Jag menar kom igen, vi har mammutar, förklädda lejon med löständer och en Ron Perlman i sin rätta miljö men ändå så blir det platt. Kan det beror på bristen av dialog? Nej, för vilken sorts intressant dialog skulle det förekomma mellan några grottmänniskor som skulle rädda den här upplevelsen? Jag har ingen aning så i detta fallet gör det absolut inget att vi inte får någon sådan. Grymtningarna funkar fint och de gör även att man minns scenen i Caveman med Ringo Starr där de prmitiva i den filmen är överlyckliga för att ha hittat eld och står och grymtar för fullt när plötsligt en av dem kommer och slänger ur sig i bara farten på klingande engelska med dialekt och allt: Oh, that´s fire! med ett leende på läpparna. Givetvis blir det inte populärt i gruppen men kul för oss som ser det.

Så bara för den sakens skull ska jag tvinga mig igenom Caveman och Grottbjörnens Folk bara för att se om de är lika sega som denna fast det tvivlar jag på då James Remar är med i den sistnämnde och ni läste precis själva vad som kan vara höjdpunkten i Caveman. Håll ut för de kommer så småningom på eran favoritblogg...

2 kommentarer:

Mr_v sa...

Jag gillar den här jag. Tycker det är en fin ambition att försöka få saker å ting att vara så autentiska som möjligt (fast det lyckas ju sådär). Den är lite seg på sina ställen, det erkännes, men har ändå skön stämning å finfina urtidsmiljöer.
Ser fram emot ditt fortsatta nedgrottande (höhö) i stenäldergenren...

Weekend Video sa...

Miljöerna är kalas och den är väl så autentisk som är möjligt, det stämmer fint men där så seg mellan varven att det inte är sant.

Mitt fortsatta nedgrottande är under utveckling till skillnad från den filmperioden som skildras här i dessa filmer och snart nog så kommer det upp en till. Så häng kvar ;)