lördag 12 juni 2010

Sherlock Holmes - 2009



Ännu en film som de flesta sett eller kommer att se även om där är de som inte kommer att se den bara av ren princip vilket är helt okej det med för vill man inte så vill man inte. Själv gillar jag den inte oväntat och detta var nu den andra gången jag såg den och den blir bättre för varje gången därför att det är så mycket som händer att det räcker man tittar bort en kort sekund så vips! har man missat något. Guy Ritchie har här gjort något jag inte trodde han var kapabel till och det var inte bara med att göra en riktigt bra film utan att ta hela Sherlock Holmes myten och inte bara piffat till den, han har även gjutit nytt behövligt blod i den.

Nu älskar jag Peter Cushing i rollen som just Holmes för det är faktiskt han som gör den bäst i alla lägen. Robert Downey Jr. är en fantastisk skådespelare som här hela filmen hänger på för utan honom så hade inte denna blivit så bra som den är. Nu har han fint stöd av Jude Law som gör en helt annan Watson än den man är van att se vilket är rätt skönt för att se ännu en film där Watson framstår mer eller mindre som en fumlig pajas hade jag klarat mig utan så det ska Ritchie har beröm för. Law med för han är minst lika viktig som Downey här.

Storyn är som i valfri Bond-film med andra ord att en ny galning ska ta över makten i England till att börja med och nu ska vårat nya radarpar stoppa honom. Simpelt och med ett rejält tempo så flyger filmen fram och som extra salt i såren så får vi en stridskukig Holmes som inte drar sig för att puckla på folk som stoppa sin pipa. Dock får vi inget som visar på den store detektivens drogberoende men det kanske kommer i de kommande filmerna för fler det blir det, sanna mina ord för detta lämnar mersmak. Åtminstone hos mig.

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Jomen visst! Den var helt okej och god underhållning. Jag klarar mig dock normalt med kammarspel och utan ett dataanimerat London - det var dock inget som störde så mycket.

Jag tillhörde skaran som gillade "Young Sherlock Holmes" från 1985 men jag var väl för ung för att förstå hur dålig den egentligen är...

Dick Winchester sa...

Hade inga förväntningar på denna, men blev positivt överraskad. Snyggt och underhållande med bra skådisar.

khenrikm: Såg om Young Sherlock Holmes för bara nån månad sen och jag tyckte den var lika bra nu som då:)

Weekend Video sa...

khenrikm:
Young Frank... Young Sherlock Holmes såg jag för inte så länge sedan och det var absolut inget fel på den.

Men jag börjar se en tendens i "gnällig käring" i dina inlägg nu. Är det en fas eller bara en roll du tagit på dig ;)

Dicken:
Håller med dig om ditt intryck fullt ut! Överraskade verkligen får jag säga :)

khenrikm sa...

Haha! Ja vi hoppas att det är en fas. Eller så är det filmbranchen som är inne i en djup svacka...

Såg du inte att jag brinner av iver inför Far Cry? :D

Weekend Video sa...

Hoppas du brinner lika mycket när det blir Final Fight i veckan! :)