söndag 6 juni 2010

Rad - 1986



Fler än jag som aldrig hade en BMX som liten? Misstänkte det och i såfall är detta en film att kolla upp kanske mest för att se vad man missade iom man aldrig hade en. Storyn i sig är det gamla vanliga. Ungtuppar som är fenomenala på sina BMX-cyklar får plötsligt chansen att ställa upp i en lokal tävling med stora vinster och chanser. Givetvis är det småskumma handlare med i bakgrunden som när de inte kan få över talangerna på sin sida gör allt för att stoppa dem. Dilemma som prov i skola, motsträviga föräldrar och den lokala rikemanssonen förekommer med. Samt så klart det vassa motståndet från landets för stundens populäraste BMX-åkare. Spänning är olidlig...

Ställd mot BMX Bandits med en ung Nicole Kidman så är detta en bättre film även om vi inte får slemmiga skurkar här. Sen är, åtminstone för mig, USA intressantare att se sådana här filmer från än Australien. Kalla mig konservativ men så är det. Regisserad av den gamla stuntmannen Hal Needham som är ansvarig för flera sköna filmer än jag orkar skriva här och för er som är kännare av filmerna han gjort så vet ni vad som väntar. Dock ingen Burt. Överlag en småkul film med en hel del cyklande och konster fast inga direkta knasigheter som man hade hoppats på. Inte ens en ordentlig smäll eller skada när någon dimper av sin hoj får vi och det sög tyckte jag för jag tar gärna en rejäl krasch då och då för att mitt intresse ska hållas vid liv.

Kan man acceptera att skador, perversiteter, nakenhet och dåligt språk lyser med sin frånvaro och har en genuin BMX-fetish så bör denna funka fint. För mig så var det mer ett sug av fetish än lusten på en bra film denna sågs men det ångrades inte för den funkade sina 90 minuter och det var det viktigaste fast jag har haft både roligare som intressantare sådana.

2 kommentarer:

Dick Winchester sa...

Var länge sen jag såg denna, men har den liggandes hemma. Ska se om den och BMX Bandits vid tillfälle. Såg om Thrashin för ett tag sen och som gammal skejtare var det en ren jävla nostalgitripp:)

Weekend Video sa...

Själv hade jag en karriär som skejtare som var ungefär lika kort som min penis... Fast Thrashin´ är härlig!

Har menat att se om den för det var ett tag sedan så tack för påminnelsen :)