måndag 7 juni 2010

Van Diemen´s Land - 2009



Vad vi får här är en skildring av en sann händelse där åtta stycken straffångar rymde från en straffkoloni i Australien ut i den Tasmanska vildmarken. Men maten tog slut och till sist så var det bara att ge vika för hungern och tillfalla åt kannibalism. Den svagaste i gruppen gick åt först och sedan gick det uppåt i näringskedjan. För de som vill gå mer på djupet så är det bara att söka på Alexander Pearce.

Som film så börjar det rätt intressant och bra för att sluta segt och småtråkigt. Det blir för mycket av stränga blickar de barska männen emellan till sist och jag struntade faktiskt i vem som gick åt. Vad som är intressant här är den grymma naturen med dess storslagna miljöer men några djur får vi aldrig se eller ens höra i filmen förrän i slutminuterna. Det samma gäller för själva mumsandet. Det kommer även det i slutsekvenserna och inte ens då är det på tal om den sorts inälvssmaskande som en kan vänta eller inbilla sig att få se. Till filmens försvar så är detta ingen exploitationsfilm utan mer en trogen filmatisering av en sann händelse. Men ändå så kan jag inte låta bli att önska att få se mer av just det.

En annan sak som slår mig är det att det känns om regissören har haft John Hillcoat i tankarna och som inspiration under inspelningen, även musiken får mina tankar att vandra åt Nick Cave´s bidrag till Hillcoat´s filmer. Det är bra fast ärligt talat så borde jag ha sett en av Hillcoat´s verk i stället för detta var en rätt tråkig film och långt ifrån så pass intressant som jag trodde den skulle vara. Men men, allt kan inte vara som man vill här i världen.

7 kommentarer:

khenrikm sa...

Men fick man reda på hur det smakade? Som kyckling ungefär?

Weekend Video sa...

Här skulle det visst smaka som fläsk vill jag minnas men det kan ha varit kyckling på tapeten med.

khenrikm sa...

Oooh! Stekt fläsk med löksås! Hmm, det var längesen man besökte mamma....

Weekend Video sa...

Får man följa med?

khenrikm sa...

Åh herregud. Om du inte gillar Malmö bör du nog inte åka till Trelleborg heller... ;D

khenrikm sa...

Ähum, men klart du får följa med till mamma om du vill. Hon blir nog besviken på att jag inte drar hem något fagrare med kvinnligare attribut bara...

Weekend Video sa...

Äsch, hon är säkert van vid det här laget med Östungerska hamnarbetare...