tisdag 15 juni 2010

HKL, Bey Logan & Cannon!

Samlingsmani är något jag själv är väldigt bekant med även om den nu med nyare format börjar sträcka sig till bästa bild och ljud istället för fetaste utgåvan. Men väl valda filmer kommer såklart att det läggas tid och pengar på för så är det bara. Men nu ska detta inte handla om mig utan om en helt vanlig, nåja (för egentligen hur många av oss med denna manin är normala?), kille som säkert inte bryr sig om nyare format utan för honom är det snarare att få så komplett som möjligt för har man ett så stort intresse som detta så tror jag att ett nytt format är det som lockar minst. Vi pratar så klart om Master P alias dr alban eller Johnny som han egentligen heter. Och det som är så unikt med honom förutom att Johnny är en av de som var först med att följa denna bloggen, är hans samling av Hong Kong Legends utgåvor. Han är en av två  i norden som har en komplett sådan nämligen. Men här kommer mannen i fråga själv och förhoppningsvis så får vi en liten inblick i samlingsmanin med.

 
WV: Till min vetskap så är du rätt ensam om att ha en så gott som komplett HKL-samling på DVD i Sverige? 
MP: Det verkar så, jag känner bara till en kille i Norge som har alla HKL och Premier Asia som var ett systerbolag till HKL

WV: Vad har den samlingen kostat dig i runda slängar för den har inte varit gratis? Vilken film har varit billigast och vilken dyrast?
MP: Det har jag inte vågat räkna på men det är åtskilliga 1000:- som jag lagt ner, Billigast var nog Hand of Death för 59:-, Dyrast – A Better Tomorrow 2 för 316:- begagnad, fast totalt sett så är det City Hunter som jag först sålde och köpte en asiatisk utgåva som jag senare bytte för att kunna köpa HKLs igen så runt 500:- är jag uppe i för den.

WV: En annan sak är din fascination för kommentatorspåren med Bey Logan på HKLs släpp. Vad gör de så underhållande för själv kan jag inte lyssna på sådana alls.
MP: Bey kan så otroligt mycket och bjuder på personliga anekdoter.

WV: Hur ligger det egentligen till med den beryktade Bruce Lee-boxen från HKL? Fick du tag i den eller den är fortfarande ett ouppnått mål till samlingen?
MP: Boxen fick jag aldrig tag på men jag lyckades att hitta den limiterade dokumentären om Bruce Lee på Tradera.

WV: Varför just HKL och vad är det i asiatisk film som gör den så passande just för dig att den får dig att köpa på dig en av nordens största samlingar?
MP: Det började med att jag köpte Police Story och såg trailers för City Hunter och 2000 A.D sen rullade det på, Sen är det mycket för Bey Logans kommentarspår som jag köpte deras utgåvor. När HKL upphörde hösten 2007 så fick jag för mig att samla alla släpp mest som en kul grej. Det är blandningen av action och tramshumor som gör filmerna så bra och våldsscenerna är snyggare än i Hollywoodfilm.

WV: En annan sak jag vet som ligger dig varmt om hjärtat är svensk film. Denna ständiga källa till irritation bland filmälskare för de oftast rätt usla även om det finns undantag. Vilka, förutom Jönssonligan, är dina favoriter där?
MP: Strul, Morrhår & Ärtor, Sökarna, Noll Tolerans Ogifta Par, Beck, Wallander..

WV: Hur kommer det att just Jönssonligan ligger dig så varmt om hjärtat för det är väl Jönssonligan får guldfeber som är din favorit av de filmerna?
MP: Jönssonligan & Dynamit Harry är favoriten, vet inte varför egentligen men jag har vuxit upp med dom och jag blir glad av dom.

WV: Skandinavisk film i övrigt, hur ställer du dig till dem? Jag syftar på norsk, dansk eller finsk film? Norrbaggarna och finnarna siktar väl mest på skräck och liknande medan danskarna gärna gör actionkomedier (I Kina Käkar Dem Hundar, Blinkande Lyktor), drama (Bänken), komedi (Nynne) men även lite skräck som Den sista timmen, Flänset, Nattens Ängel, Nattvakten och även Bleeder och Pusher osv...
MP: Dansk film brukar oftast vara bra, favorit är Pusher 3, norsk har jag lite svårare för med undantag för Bare Bea, Plastpåsen och Död Snö, finskt har jag knappt nån koll på men Pahat Pojat är en favorit.

WV: Danskarnas Olsen-band har ju fungerat som inspiration till just Jönssonligan som Olsenband från Norge som alla säkert vet. Har inte de varit något för dig som är en sådan fan av den svenska varianten
MP: Jag har sett alla dom danska och norska och föredrar dom norska även om dom är ganska tråkiga med några få undantag, det gjordes 15 danska, 15 norska och endast 8 svenska, dom svenska var kloka nog att lägga ner i tid känns det som.

WV: En sista fråga som säkert många vill ha svar på. Hur kommer det sig att du föredrar Cannon framför PM?
MP: Finns bara ett svar på det – Golan & Globus, herrarna som förändrade 80 talets videovåld med hjältarna Norris, Bronson, Van Damme.

Givetvis håller Weekend Video inte med om det det där sista men det bjuder vi på för Master P är en skön karaktär som bidrar med mer än man kan tro i bakgrunden på vad man än håller på. Är man på Facebook så dyker han upp där och läser man på något forum så dyker han upp där men American Grizzly är ett ställe där han ännu inte dykt upp men det gör han säkert för eller senare... Så ett stort tack till Johnny för hans bidrag med både bilder som tid och främst för att han är den han är. Keep it real, mannen!

Inga kommentarer: