lördag 7 januari 2012

Cut - 2000



Under inspelningen av Australienska slasherfilmen Hot Blooded förlämpar filmens regissör (Kylie Minouge) filmens protagonist med svidande verkan. Efteråt kommer han tillbaka för att be om en ny chans men skjuts ner direkt igen så han tar saken i egna händer och kapar sitt eget finger med vapnet som används i filmen. Sedan skär han ut tungan på sin regissör. Dock stannar inte allt där för motspelerskan Vanessa (Molly Ringwold) kommer in i det hela. Allt flippar ut och resultatet blir att den vrede mördaren dör och förpassar en del av sig själv in i själva filmrullarna. Vilket leder till att framtida visningar av filmen gör att någon dör så när en grupp australienska filmstudenter tar på sig att slutföra filmen 15 år senare så är det inte direkt svårt att lista ut vem som dyker upp som gubben i den berömda lådan.

Tar man konceptet med hemsökta filmrullar för vad det är, en kul tvist, så kommer man att ha en trivsam stund framför den. Problemet för min del vara bara det att jag visste inte om det här förrän i slutet av filmen när det börjar gå vilt till och efteråt när jag fick läsa till mig vad som skett. Jag trodde det var som i Stage Fright att det var en dåre som irrat sig in eller det vanliga att det är en i crewet som visade sitt missnöje. Oavsett vilket så var/är Cut oväntat kul med fina våldsexcesser.

Ska jag klaga så är det på att vapnet som används främst ser ut som en ohelig allians mellan en häcksax och en sekeratör. En sådan som ni säkert sett morsan använda för kastrera grannkatten eller klippa ner buskar med. Hur som helst så ser hybriden rätt korkad ut. Här får ni se underverket.


Effekterna är oväntat bra gjorda med en hel del blod och faktiskt två halshuggningar där vi får bevittna ett väldigt realistiskt huvud med funktion efter kapning. En annan intressant sak är en person som läggs i en vedklyv med skallen först och lite annat smått och gott. Vi blir inte lurade på konfekten här inte även om vissa mord sker off-screen. En annan sak som intresserade mig desto mer var hur pass porrig Molly Ringwold var här. Just Ringwold har aldrig intresserat mig på det planet tidigare bara det att här tog hon igen det med råge. Former av det slaget som jag uppskattar gjorde min morgon väldigt trevlig om jag säger så.


Cut lyckades att överraska positivt speciellt då jag varit medveten om den under lång tid men aldrig direkt intresserat mig för den av just den anledning att omslaget stoltserade med både Minouge som Ringwold som stjärnorna i filmen. Minouge är bara med i två scener vilket underlättade för hennes talang att skaka på stjärten är vida överlägsen hennes dialogförmåga. Och Ringwold, den biten kan ni allt om redan. Nej, det här var en positivt överraskning minst sagt. Mer sådana, tack!

Inga kommentarer: