måndag 9 januari 2012

Don´t Be Afraid Of The Dark - 2011



Här kommer en nyversion på en gammal goding med samma namn som jag fortfarande inte har sett. Originalet är gjort för tv medan den här remaken är producerad av Guillermo Tel Toro. En man som dyker upp mer och mer på diverse omslag som posters till diverse filmer. Själv såg jag karlen senast i Blu-ray utgåvan på Fulci´s Zombie så man får anta det är en man med många järn i elden som passar på att dra in kulor så länge det går.

I den här versionen som är snarlik sin föregångare så är det en familj som tar över ett gammalt hus för att renovera det innan det ska säljas igen. Mannens (Guy Pearce) dotter kommer för att bo med dem något som hans sambo (Katie Holmes) inte har några problem med medan dottern inte direkt jublar över situationen. Fast det ändras när en gammal förseglad källare i huset öppnas och dottern får något att tillbringa tiden med. Speciellt när ett gammalt galler för en ännu äldre ugn faller av och hon får kontakt med något som finns där i. Något som inte direkt vill dem väl....

Jag hade inga direkta förväntningar på den här filmen och anledningen till jag såg den för det första var det att jag trodde det var en ny Del Toro men tji fick jag. Jag fick nöja med honom som producent. Samt att filmen var en remake med Katie Holmes i sig. Inte många rätt där inte. Men jag såg klart filmen och kom fram till att det är mer rysare än regelrätt skräck med en stämningsfylld atmosfär och ett väldigt passande hus som grogrund för terrorn. Med terrorn menar jag inte Holmes agerande vilket är oroväckande bra här för en gångs skull då hon verkar ha lämnat agerandet från Dawson´s Creek äntligen bakom sig till min stora glädje. Guy Pearce är bra som alltid i rollen som den frånvarande fadern som har lite svårt för att ta sin dotters dilemma på allvar.

Och just dottern är vad som stör mig här. Inte nog med att hon är tjock i ansiktet och ser ut som en bäver, hon är precis lika enerverande som en viss Dakota Fanning. Låt oss bara hoppas hon inte får lika många roller som den hemska ungen även om hon är äldre nu. Vem vet, de kanske kan spela mor och dotter i en Spielberg-film någon gång. Det vore en riktig skräckfilm det! Annars så funkar den här helt okej även om det inte är något som jag kommer att återvända till i framtiden. Inte som det ser ut nu och en annan sak som störde mig var det att elakingarna i filmen såg ut som en korsning mellan tandféerna i Hellboy 2 och en fladdermus utan vingar. Tack vare den liknelsen så satt jag och hängde upp mig på det hela filmen igenom. Så se om ni kommer undan med att inte göra det när ni ser den.

Inga kommentarer: