tisdag 10 januari 2012

This Is England ´86 - 2010



Historien om Shaun och hans vänner tar inte slut i och med This Is England utan den fick en fortsättning i två miniserier på TV- This Is England ´86 och This Is England ´88. Vad som sker här är det att vi får följa gänget från filmen igen bara det att Shaun inte är den givna centerpunkten utan Lol och Woody får mer utrymme i och med deras stundande bröllop. Combo är borta fast alla de andra är kvar även om Shaun hållit sig borta han med sedan attacken på Milky. Men vägarna korsas igen och nu får vi verkligen ta del av alla i gängets liv och leverne som inte i allas fall är ett lyckligt sådant för även om det är fruktansvärt roligt mellan varven så är det samtidigt fruktansvärt hemskt att man mår illa. Både fysiskt som psykiskt som tittare.

Shane Meadoes har nöjt sig med att skriva serien och endast regissera del tre och fyra för serien är bara på fyra delar. Och det är just del tre och fyra som allt sker i. Både det roliga som det jobbiga. För även om jag har sett en stor del på film och klarar av det mesta som kastas mot mig så var det två scener i del tre och fyra som kändes ordentligt. Den första scenen fick mig att röra på mig av obehag och sambon att gå och duscha efteråt för hon kände sig smutsig. Medan den andre av dem fick mig att skrika mot tv´n och hoppa fram och tillbaka i vanmakt att inte kunna göra något samt ge mig den där allt för bekanta känslan av obehag än en gång. Så kraftigt får This Is England ´86 en att reagera. Samtidigt så är där så många komiska situationer som får en att skrika av skratt som till exempel mopedgänget som är så otroligt fåniga som hela Clark Gable grejen. Ni fattar när ni ser den.

Om man fann This Is England bra så ska man genast kasta sig över den här miniserien som är en rak fortsättning till skillnad från en uppföljare som halvhjärtat ska casha in på ett bra original. För den här slår en inte bara med häpnad utan den träffar en i magen som ett oväntat slag och lämnar en kipande på golvet efter luft och fullkomligt gapande av förvåning. Fast här är det över hur pass jävla bra de fått till det. En fullkomligt lysande fortsättning som bara måste ses! Mina varmaste rekommendationer!

Inga kommentarer: