lördag 14 januari 2012

Savage Harvest - 1994



Microbudgetfilmer är inget direkt som intresserat mig för jag pallar helt enkelt inte med det. Taskig kameraföring med omöjligt ännu uslare "skådespelare" framför kameran allt filmat i ett sterilt digitalt format. Nej tack, inget för den här skåningen. Så varför föll då valet på Eric Stanze´s Savage Harvest av alla filmer då kan man tänka sig. Ja, därför att för det första så var spellängden exceptionellt fin. 71 minuter skojar man inte med då i dagens samhälle då till och med reklamen börjar närma sig två timmars sträcket. Då sitter en film på 71 minuter fint. En annan orsak var det att efter ha sett Flash Gordon rädda universum med färggranna kamrater och hög budget så kändes det rätt att tillbringa lite tid med dess raka motsats. Och eftersom Savage Harvest lät lockande och jag hade den så blev det helt enkelt den.

Här visar det sig vara mord och inga visor direkt. Ett gäng ungdomar åker ut till en släkting för att hjälpa till med något. Väl på plats slår de upp sina tält för att campa vid vattnet då släktingen kommer för att berätta lite om platsens historia som visar sig vara av den våldsammare sorten. Det involverar indianer, demoner och stenar. Stenar som släktingen råkar ha med sig. Allt går bra tills de kommer på att släktingen inte längre är så värst snäll och trevlig utan har blivit besatt av den samma demon han precis delat med sig om vid lägerplatsen. Nu är det upp till de oväntat förståndiga ungdomarna att stoppa ondskan genom att förstöra hjärtat på de som blivit besatta innan de alla är förtärda då symptomen sprider sig i de egna leden!

För att varit okunnig man gällande Eric Stanze tror jag att jag är mer förstående inför hans arbete nu för Savage Harvest var raka motsatsen till vad jag väntat. Det var relativt bra spelat där skådespelarna gjorde avsevärt bättre ifrån sig än jag trott och fick den rätt matiga dialogen att låta trovärdig. För dialogen var välskriven även om de gick lite väl på djupet ibland med vissa saker, djup som man kanske inte räknat med att få höra från en kille som såg ut som en typisk stoner med Mötley Crüe-tröja. Bara det ett plus!

Gore fick jag avsevärt mer än jag räknat med och vad som imponerade där var effekterna som var över förväntat välgjorda. Blodet var rött och inte rosa samt det forsade fritt. Andra kul saker som skedde var att det sågades med motorsåg, huvuden kapades om de inte sköts av med gevär och slutade motorsågen fungera så krossades skallarna med den helt enkelt som den var. I Savage Harvest skonades ingen. Gorehundar lär inte bli besvikna här för jag blev det då rakt inte.

Nu lyckades Stanze till och med få mig att rycka till i en scen även om jag borde varit beredd på det för det är ingen originell scen men den lyckades i alla fall med det den skulle. Var jag inte på min vakt tidigare så blev jag det efter den scenen. Atmosfär är minst lika viktigt i en skräckfilm som gore om inte viktigare och det märks att våran filmskapare har koll på för Savage Harvest lyckas med att få till en skönt obehaglig stämning som kommer fram i den andra delen av filmen fast bäst blir det när indiandemonen kommer fram i sin otydliga form. Kanske inte lika lyckat när demonen är fullt synlig fast dess entré är jäkligt effektiv.

Savage Harvest bjuder på en skön stämning, grymt bra gore och en helt tillfredsställande slut som lämnade mig med ett rejält leende på läpparna och med en ändrar inställning till Eric Stanze. Det känns som att jag vill fördjupa mig mer i hans filmer eftersom Savage Harvest gav mig en rejält blodad tand. Bravo!

Inga kommentarer: