tisdag 20 oktober 2009

Children Of The Corn III: Urban Harvest - 1995



Tredje delen och denna gången är det två bröder som finner sig ensamma efter att deras far/adoptivfar plötsligt satsat på en karriär som fågelskrämma lite ofrivilligt. Så snart befinner de sig i den stora staden och upptäcker att det kan vara enklare att smälta in om man bjuder till lite. Åtminstone den äldre av dem förstår det medan den yngre fortsätter som han alltid gjort. Och snart är det skördedags igen....

Denna delen regisserades av den härliga Anthony Hickox bror, James Hickox, och det märks för de har en liknande stil och samma smak för våldsamma effekter. Effekterna här sköts av Screaming Mad George från otaliga filmer som vi inte går in på nu. Men det är riktigt bra gjort och även om slutmonstret pendlar mellan taskig cgi, leksaksmodell som förtär små modellmänniskor till rörlig modell som styrs av människor så är det trots det en härlig uppenbarelse. Det är blodigt och de sista 10 minuterna är rejält fyllda med slafs, klegg, blod och monsterraffel. Inget naket iofs men det väger monstret upp med råge.

Vad som förvånar är att stämningen är så tjock här och trots det är en DTV-film så förvånar det mig för det är den bästa i serien jag sett hittills. Daniel Cerny som spelar predikanten här är verkligen störig och passar riktigt bra i rollen. Han gör verkligen mycket av sin roll och det är bara konstigt att han inte gjort mer än de få roller han gjort. Världen är bra orättvis ibland.

Så bänka er framför den bästa i serien och få er ett rejält hantverk skräck/slafs nerkört i halsen och jag lovar att ni kommer att vilja be om mer av denna varan. Mycket underhållande film får jag säga. Tummen upp här från min sida!

2 kommentarer:

mamoulian sa...

Denna skulle man se igen! Det riktigt värker i ryggmärgen när jag tänker på den :-D Tycker att musiken var ordentligt tilltagen med apokalyptiska mörka bastoner från manskören...

Weekend Video sa...

Det tycker jag du verkligen ska göra. Musiken var skön med och gjorde sitt för höja stämningen.