torsdag 29 oktober 2009

Doomsday - 2008



Neil Marshall´s Doomsday och jag har aldrig kommit överens känns det som och även om jag älskar The Descent och Dog Soldiers, bara den är världens bästa varulvsfilm samt på min topp 10 lista, så gjorde denna mig grymt besviken. Och den fortsatte göra det både andra som tredje som fjärde gången jag såg den. Men nu, i sällskap med grabben som fortsätter sin utbildning i film, så vette fan om den inte kom till sin rätt bättre. Den funkade bättre i sällskap med någon än den gör när man sett den själv. Underligt kan tyckas men så är det.

Tempot är lika fint vid varje titt och tiden flyger fram. Influenserna kommer emot oss i en aldrig sinande ström och kan man sina filmer i denna genre så får man mycket att hålla koll på. Fast jag hade det roligare åt grabben som blev illamående vid tillagningen av Sean Pertwe. Visst är det en rätt magstark scen när de skivar upp honom även om man är härdad men den lille hade stora problem med att se det komiska i det. För man kan inte tycka illa om en scen inleds med att hungriga krigare som väntar på käk får en uppvisning till tonerna av Fine Young Cannibals. Men resten av filmen glufsade han i sig utan större problem.

Vid tidigare visningar för mig själv så har jag tyckt att filmen faller över med alla riddarna och slottet men även det funkade bättre denna gången så betyget blir att filmen har rest sig i mitt tycke men är trots allt ändå Marshalls sämsta hittills. Trots det så är detta en jäkligt underhållande film med grym action i hiskeligt tempo i underbar miljö med många fina skådisar med minst två ansikten från Dog Soldiers och puddingen Rhona Mitra i leaden. Och bara det är en garanti för denna ska stå i var mans samling värd namnet.

3 kommentarer:

khenrikm sa...

Vad kan man säga? Den borde varit bättre, är nog alla överens om. Vi som älskar dystopier kan dock inte låta bli att plocka fram den då och då för lite domedagsstämning. Vem vet, på tionde titten kanske det lossnar för mig också...?

mamoulian sa...

Har inte sett denna, men måste nog ses ändå... Kanske får återuppta min prolares fortbildning i film snart. Och det är ju helt klart att filmer känns bättre om man ser dem med någon annan - till och med "300" gjorde ju det sen ;-D

Weekend Video sa...

khenrikm:
Den tar nog sina turer innan den finner sin plats fast det kan lika gärna aldrig finna sig med...

M-baby:
300 är är som Carlsberg Hof, den är precis lika fin och underbar varje gång! ;D