torsdag 22 oktober 2009

Public Enemies - 2009



Michael Mann är en skitbra regissör och jag gillar hans filmer skarpt och Miami Vice är nog en av mina favoriter med honom för den är så snygg och avslappnad den filmen. Samt han har alltid med så snygga skottlossningar i sina filmer. Så även här. Upplägget här är den gamla historien om Dillinger och jakten på honom av FBI. Johnny Depp spelar Dillinger en roll som Warren Oates gjorde redan 1973. I samma film spelade Ben Johnson Purvis, samma roll som Christian Bale gör i Manns version. Båda är sevärda fast Oates/Johnson är ett skönare par i alla lägen.

Även i denna får vi skottlossningar, många sådana samma med bankrån, och lika snygga som alltid är de med. Och framför allt, de låter för jäkla bra med när det skjuts i dem. Ännu en sak som är typisk i en Mann-film, skotten låter underbart. Fotot är snyggt som vanligt, vad annars. Depp är bra och Bale är lika sammanbiten som alltid och vi ser många andra kända ansikten i rollerna med. Vad man kan klaga på lite är att det går lite fort mellan varven och plötsligt finner vi oss i ett rån och man har ingen aning om hur de hamnade där. Men det är förmodligen gjort så för att få med mer skottlossningar i filmen eller för att Mann gillade det sättet att hoppa i historien.

Hur som helst en bra film med kompetenta ansikten och ett hyfsat tempo och några riktigt sköna skottlossningar. Squibs får vi med för de som kräver det och rikligt av dem med. Inte Manns bästa tycker jag men tillräckligt bra och intressant för att soppa mattan med mycket annat skit som kommit på sistone. Som The Taking Of Pelham 123 t.ex.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Miami Vice-filmen?! Jag upplevde den som fullständigt meningslös. Men än värre var "Heat" som jag avskyr! Blährg! Jag tror jag låter Manns filmer stanna i hyllan i butiken och satsar på Eva Mendes i stället (wink wink).

Weekend Video sa...

Nä nu jävlar går skam på torra land! Mendez-grävskopan före Mann? Ge mig styrka! ;D