torsdag 8 oktober 2009

Pitch Black - 2000



Vad skriver man om denna egentligen? Man kan säga detta är en nyversion av Diligensen med John Wayne om man vill det för upplägget är snarlikt. I stället för ilskna indianer så får vi hungriga aliens här och det smäller högre i dag. Åtminstone för den yngre publiken som kanske inte ens vet vad en indian på krigsstigen är för något. Vi gamlingar i gamet minns dem med glädje och värme. För att återvända till Diligensen så kan man säga att Vin Diesel axlade the Dukes roll med bravur för det var trots allt denna filmen som startade hans karriär precis som Diligensen startade the Dukes. Och jag gillar killen för han har en skön stil och funkar fint i detta hushållet.

Men för återgå till Pitch Black så är det det gamla vanliga tugget här. Människor landar på planet. En av dem är dum/opålitlig. En är polis/ordningsman. En är korkad. En super. En är ........ valfritt att fylla i. Ni vet resten. De är INTE ensamma där vilket vi redan vet. Något stort, hungrigt och elakt är redan på plats och snart är det dags att rensa i leden. Så långt inget nytt här. Men denna gången ställer det allt på sin spets med att det är solförmörkelse och det finns inget ljus. Men de har en kille med supersyn efter kåken. Så långt allt bra.

Vad som kan störa lite är en del cgi här. Den är inte bra. Men vi bjuds även på gummimonster men inga tentakler. Lite slafs och lite blod. Men vi får en mycket skön stämning, härlig atmosfär och en karismatisk Diesel och ett bra motspel av Cole Hauser som jag gärna ser mer av för han har en skön stil och en giftig glimt i ögat och är fin som svin i filmer. Tempot är högt och trots flera omtittningar på denna så är den fortfarande lika intressant och kul att se. Uppföljaren var inte alls i samma spår men den var helt okej vill jag minnas och det ska visst komma fler filmer i serien. Kul bara det.

Gillar man sci-fi filmer och filmer med sköna monsters typ Aliens och sådana hetingar så är detta en fin film att slå ihjäl två timmar med. Man blir inte besviken, den saken är säker.

3 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Den här är faktiskt en av de filmer jag helst av allt skulle vilja se på Bluray... får känslan av att den är toksnygg där. :)

mamoulian sa...

Även om jag inte har filmen i min ägo längre så diggar jag den fortfarande ganska skarpt - Diesel, Radha och Hauser är en härlig trio här... Tyvärr så skulle hela Riddick-konceptet köras totalt i botten av den urdåliga Chronicles. Shame!!!

Weekend Video sa...

Jocke:
Det kan jag tänka mig att den är faktiskt. För den är snygg som fasiken här med. Du får köpa den och återkomma med resultatet :D

M-baby:
Är snack om fler filmer i serien men det lär vi få se vad det blir av det. Men uppföljaren vill jag minnas var helt okej faktiskt. Mer barntillåten iofs men ändå okej.