torsdag 4 mars 2010

Bloggtips

Bloggar och framför allt filmbloggar är alltid intressanta att kolla in och när de länkar till en egen blogg, ja då är det ännu bättre såklart. Själv kollar jag in favoriterna flera gånger om dagen för man vet aldrig vad som dyker upp. Vissa bloggar koncentrerar sig på mainstream, andra på ren odlad kult och skräck, själv blandar jag allt efter humör medan vissa gillar en viss sorts filmer som de håller sig till. Huvudsaken är mer hur de skriver som är intressant än just själva kategorien de favoriserar fast ett bra tips är alltid ett bra tips och det är det som man är efter. Så här kommer mina tips för er som inte än insett deras underhållningsvärde och framför allt deras förmåga att tipsa om filmer som man kanske inte alltid tänker på själv.

Inte i någon speciell ordning nu så häng er inte upp om eran skulle råka ligga sist för det godaste brukar komma sist.

Skräck- och kultfilmsbloggen - Jocke är den ansvarige och skyldige bakom denna blogg som tipsar kort och koncist om just skräck och kultfilm. Mellan varven tar han sig tid och gör de mest underhållande topplistor om sina favoritskådisar som favoritfilmer och ibland till och med det går att rösta! Bara en sådan sak som en topp 5 lista gällande George Kennedy förtjänar ett omnämnande fast varför lämnade du ute Just Before Dawn? ;D
Mycket underhållande och bra blogg.

Film- & Musikbloggen - Här är det mest fokus på musik och gärna vinylskivor vilket verkligen bör pushas för. KISS är väl med mer än vad som är nyttigt för allmänhälsan men är man ett fan så är detta en given plats. Nu är det inte bara KISS som kommer på tal utan det är ett brett spektrum som serveras och tipsen är många. Mellan varven dyker det upp filmer med så här är något för alla. Rekommenderas.

Rubbermonsterfetishism - även en glad lirare vid namn Jocke som styr här och här är det mest sci fi, gummimonster och skräckfilm som förekommer även om han är känd för att kasta in konspirationsteorifilmer med jämna mellanrum. Tyvärr inte lika snabb att uppdatera som jag hade velat så det händer att man glömmer bort att kolla den för det går så långt mellan varven. Visst ja, Jocke har även en fäbless för Disney som endast dyker upp i korta ordalag mellan varven så var på eran vakt. En given blogg att hålla koll på speciellt när han ser filmer som innehåller en "cocksmoking grannie". Ord överflödiga här....

Ninja Dixon - Ökänd, beryktad, omtalad och framför allt underhållande. Fred, denna superninja, fullkomligt sprutar inlägg ur sig som till och med får mig att se långsam ut, skriver ofta, mycket och intressant så gott som dagligen. Många tips har jag fått från honom men även lika många huvudskakningar för våran gemensamma smak oftast är långt ifrån kompatibel. Men Fred är en klippa och jag gillar hans blogg och även hans kommentarer han lämnar för det är en passionerad kille som känner starkt för sina filmer han skriver om och det är det viktigaste tycker jag. Här får vi inte bara film utan även reflektioner, bilder på hans filmer och framför allt delar han med sig historier och fakta om personer inom filmens värld. Alltid något intressant att läsa fast jag skulle gärna vilja veta mer om Camp Slaughter samt Kraftwerk 3714 och dess tillkomst så där har du ett par upplägg en dag att skriva om, Fred.

Plox - om film - en film som mest koncentrerar sig på mainstreamfilm och olika serier och det är flera tips jag fått här ifrån med. Just nu retar han oss med The Wire, vilken är världens förmodligen bästa serie så och det säger allt. In och se för er själva!

Sist men inte minst -

Voices From The Pit and Other Exhalations - koncentrerar sig mest runt böcker även om filmer dyker upp mellan varven. Matigt och rejält skrivet men alldeles för sällan uppdaterat. Skäms på dig bror!

8 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Men jag har ju inte sett så mycket film på sistone! ;) Nåja, det ska bli mer av det i helgen! Två nya recensioner idag i alla fall... ;)

Weekend Video sa...

Alltid en början men vi ska nog få fart på dig! ;D

Ninja Dixon sa...

Tack Lizzard! Jag blir faktiskt väldigt glad och rörd av din kommentar! Veckan har varit sugig, men detta värmde något enormt!

Weekend Video sa...

Vad glad jag blir att höra det, Fred :D
Fortsätt i god stil, min vän!

mamolian sa...

Ska ta mig i håret och skärpa till mig, käre bror! ;-)

khenrikm sa...

Vilket trevligt initiativ! Jag kan inte tipsa om bloggar men jag gillar själv

www.terrortrap.com

eftersom killarna som har sidan inte är några aspirerande pretentiösa filmmakare utan bara folk som verkligen gillar film. Man blir glad av att läsa deras recensioner, och framförallt sugen på att se film!

Precis som en annan blygsam junker från Bjuv... ;D

Jonas Olsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Plox sa...

Haha tack för det fina omnämnandet Lizzard! Uppskattas. =)

Dålig på att kommentera dina recensioner på sistone, men läser det mesta och alltid kul läsning. Keep it up buddy!