tisdag 23 mars 2010

Isolation - 2005



Detta är en härlig film, inget snack som saken. Stämningen är kall, skitig och ger den som tittar en iskall känsla i magen som består hela filmen igenom. Själv tycker jag detta går att beskriva som en blandning av Alien 3 och The Thing fast det ursprungliga monstret är en ko! Jepp, ni läste rätt. Mamma Mu strikes back and she doesn´t take any shit! Vad som egentligen har hänt här är att på en avlägsen bondgård på Irland har ett experiment för att få kalvar fertila tidigare totalt slagit in på fel spår och nu slår det tillbaka på alla som är i närheten. Big time.

Det jag gillar med denna är att den börjar direkt så vi slipper all tråkig introduktion som ska fastställa karaktärerna utan de finner sin plats rätt snabbt och vi märker vilka som har rent mjöl i påsen och vilka som inte har det. Och det funkar bra för tempot är högt från början och filmen håller det tempot rakt igenom enda till slutet. Regissören Billy O`Brien ser till att hålla oss på halster genom att kasta in händelser som inte är nya för en van tittare men han gör det på ett snyggt vis som får full utdelning och dithörande reaktioner.

Men har man problem med smutsighet och skitiga ladugårdar så bör man kanske tänka sig för innan man ser denna för maken till skitigare ställe än detta får man leta efter för jag tror inte det går att finna ett värre ställe än den här gården. Vilket ökar på spänningen för det bjuder upp till ett flertal härligt obehagliga scener och situationer som får en att dra upp benen i soffan för man är rädd att skiten ska rinna över och ut ur tv´n. Min favorit där är den med traktorn för den är så oväntad och skönt obehaglig.

Nu vill jag inte avslöja för mycket om denna utan jag rekommenderar att ni ser den för precis som Mulberry Street så är detta en mycket bra film som måste ses. Och har ni möjlighet så se gärna båda två efter varandra för det är garanterat ett recept på en lyckad kväll. Mycket nöje!

3 kommentarer:

khenrikm sa...

Mullberry St har jag gått och fikat efter pga alla fina recensioner den fått. Och givetvis kommer jag väl därför bli besviken på den. Även om den är bättre än Rats (1984).

Du menar alltså att kor funkar i en sån här film? Hmmm...

Weekend Video sa...

Du skulle bara våga bli besviken på den för då skickar jag Twiligt-damerna på dig än en gång! Den här gången med förstärkning från Polen!

Du har visst ingen aning om vad som händer med korna i denna filmen märker jag. Du har något att se fram emot, den saken är säker ;D

mamoulian sa...

Härligt! Det blir en titt på den snart igen.